Vina del Mar (en Valparaiso) van 14-2 t/m 18-2

18 februari 2013 - La Serena, Chili

Op Valentijnsdag van Santiago naar de kust gereisd Vina del Mar, vergelijkbaar met de combi Buenos Aires met kustplaats Mar del Plata. Het is prachtig weer en de Zuid- Amerikanen hebben nog vakantie dus je begrijpt het was erg druk, maar wij vinden dat eigenlijk wel prachtig. Op Valentijnsdag zagen we heel schattig veel jonge stelletjes met een roos of een Amor-ballon rondlopen.
Korte busreis met onze volle bepakking gaan lopen en zelf de hostal gevonden en dat lag op een berg dat uitkeek op de kust. Van buiten prachtig hostal van binnen helaas een stuk minder en in eerste instantie viezig. Toch zo gelaten omdat we blij moesten zijn dat we sowieso nog een hostal hadden. Ach, we komen voor de zon, het strand en de zee dat is belangrijker. En daar zijn we dus ook 3 middagen heen geweest, GEWELDIG! Het was een zee die op het eerste oog vrij rustig leek maar net voor de kustlijn brak met een grote klapgolf op het strand. Je kon wel de opbouw van deze golf volgen en dat was supergaaf want ze kwamen soms zo ver op het strand dat de badgasten die aan de rand lagen werden overspoeld. Dus bijna iedere klapgolf gaf een enorm gejoel, gegil en gelach op het strand. Maar wie het hardst lacht......dus inderdaad ook bij ons in een onbewaakt moment overspoeld door een golf en echt alles zeiknat, de handdoeken, de tas en snel al je spullen verzamelen omdat ze zo de zee mee in stromen.....wij lachen....later lachten we iets minder hard toen bleek dat in alle commotie Hans zijn Dieselring was afgegaan en weggespoeld. Toch moeten we ook nu weer de honden noemen, hier ook weer veel straathonden, de een nog mooier dan de ander, maar ook vele strandhonden, de een assisteerde de strandwachten, de ander probeerde de badgasten te beschermen door hard heen en weer te rennen en te blaffen als er een hoge golf kwam een derde kwam gezellig bij je liggen als je ergens schaduw had, zo lief......
S'morgens hadden we te maken met sterke zeemist, alles potdicht en best nog wel koud maar aan het einde van de ochtend was dit volledig weggetrokken en kwam de zon door en was het erg heet, na 7-en zag je de zeemist weer optrekken en koelde het langzaam weer af.
Zijn met de bovengrondse metrolijn een dagje van Vina del Mar volledig langs de kust naar Valparaiso geweest. Valparaiso ligt in een dal en is een enorm grote stad met oa een enorme haven en overal waar je kijkt bergen met gekleurde huisjes erop. Wij met een kabelbaantje naar boven en vanuit een van de hoogste punten prachtige vergezichten gezien over de haven en de stad. Jeetje dachten we in eerste instantie hadden we 4 dagen Valparaiso moeten boeken ipv 4 dagen Vina del Mar, maar hier kwamen we na een prachtige wandeling door Valparaiso snel op terug. Het is een mooie stad om te zien maar wel vies, het stonk echt overal, heel veel zwervers, centrum was langgerekt met geen leuke eettentjes, alles beetje sjebby en geen mooie kust....maar wel leuk voor een dagje. Grappig detail was dat je hier werd overspoeld door katten in alle soorten en maten.
Patty heeft de neiging om iedere keer als ze ergens eet iets te kezen wat ze niet kent om zo culinair verrast te kunnen worden. Als je dit doet kan je ook wel eens minder aangenaam verrast worden zoals Mariscal caliente....dit waren zeevruchten in warme azijn, soort soep, GRUWELIJK, zo zuur. Maar toch blijft dit Patty's meest favoriete uitdaging en op culinair gebied heeft Chile ons meer verrast dan Argentinie, einde van de maand richting Bolivia, zijn ook erg benieuwd naar die keuken.
In Vina del Mar zijn we een avond naar Cafe Journal geweest, een prachtig ingericht gigantisch cafe waar hippe plaatselijke Chilenen komen, goede DJ's incl begeleidend videomateriaal, er gerookt mag worden en de liters bier op tafel. Tevens zijn we gisterenavond helemaal naar de Mall gelopen aan de rand van Vina want daar was de bioscoop. Dat was een avontuur op zich, Amerikaanse taferelen zo'n mega-mall, oa een enorme verdieping met alle bekende snackketens, meeste waren aan het sluiten toen wij er waren, helaas, dus veel moeite gedaan om uiteindelijk 1 portie patat gekregen, vreemd met honderden Chilenen die daar rondliepen en allen probeerden nog iets te eten te scoren, dus met een bijna lege maag naar..... jawel Django, de nieuwe Tarantino draaide daar. Weer meer bloed vergieten dan zijn vorige film maar wat hebben wij genoten. Je bent je nog bewuster van datgene er gezegd wordt in de film, de prachtige volzinnen, omdat je een Spaanse ondertiteling hebt dus je enorm moet concentreren.
Zo nu de tas weer inpakken, dit is inmiddels een eitje geworden als je al maanden uit je tas leeft, maar stiekem hoop ik wel eens dat als ik mijn tas weer open in een volgende plaats deze gevuld is met allemaal schone en andere eigen kleding voor de nodige afwisseling. Echt winkelen zit er financieel gezien niet in, we zitten nu op de helft van onze reis en je kan de verwachtte uitgaven niet goed inschatten, maar natuurlijk kopen we af-en-toe wel eens wat draagbaars voor een paar euro. Zo nu dagje bus naar La Serena, onze reisvrienden Ad en Lian zijn aldaar en hebben voor ons een hostal geregeld, helemaal gezellig en super....x van ons beidjes......

1. Ingrid Moorman-Waleson:
    18 februari 2013
    Hoi Patty en Hans,

Heerlijk weer een lekker lang verhaal. Hebben jullie niets meegekregen of meegedaan met de tomaten gevechten??? Ik lees jullie verhalen dusdanig, dat ik jullie belevenissen voor mijn gevoel gewoon meemaak. Moet ook wel; zal in dit leven nog weinig meemaken op vakantie gebied dan. Ik verzamel al jullie verhalen en lees ze als een boek...........heerlijk. Ik wens jullie nog veel mooie avonturen en verhalen!
    Veel groeten van.
    Ingrid