La Serena van 18 t/m 21-2, een na laatste stop in Chile

22 februari 2013 - La Serena, Chili

Ochtend tutten in het toch wel wat mindere hostal in Vina del Mar, paar kilometer de zware koffertassen vooruit getrokken richting busterminal, Barros Jarpa genomen -is gewoon een tosti ham-kaas- en bijna 7 uur op weg naar La Serena. Leuk dat je weet dat je waarschijnlijk wordt opgewacht bij aankomst....en ja hoor daar stonden Ad en Lian....we hadden elkaar alweer een tijdje niet gezien dus we hadden genoeg bij te kletsen. Helemaal prima hostal geregeld in het overvolle La Serena, nogmaals met dank. Gegeten en gedronken in de tuin van een restaurant richting het strand. Was verrassend, gegratineerde mosselen en allemaal een andere specialiteit van het huis, lekker alles met erg veel verse salade erbij. Bleek echter dat er s'avonds laat op het strand Los Vazquez (zeg maar de Chileense Nick & Simon) speelde en heel het dorp liep uit naar het strand. Helaas Patty was in de minderheid om hier naartoe te gaan.
Volgende dag hebben we een geweldige sessie gehad met Ad en Lian over Peru, hoe we kunnen reizen en wat we zeker wel en wat eventueel niet moeten doen met het South-American handbook en de kaart erbij op tafel. We werden helemaal enthousiast. Geontbijt in een tentje met gebakken eieren die werden geserveerd in een gietijzeren pannetje waar je je brood in kon dopen. Eindelijk onze kleren weer eens naar de wasserette, bijelkaar meer dan 5 kilo was en het stadje La Serena ontdekken, oa naar een mooie Japanse tuin geweest en een wat trieste 'kinderboerderij' waar ze bijvoorbeeld wel Condors, struisvogels en vosjes hadden. Gelukkig hadden ze in La Serena ook diverse handcraft-marktjes, meer van hetzelfde maar ook een grappige grote mercado met veel Peruaanse spulletjes. Was leuk om al van te 'proeven' qua inspiratie voor later op onze reis. Stadje zelf is wel grappig, veel grote oudere panden waarin je kan afzien dat het vroeger erg verzorgd was. Verhoudingsgewijs erg weinig tot geen muurschilderingen, aan de hoofdweg naar het strand, dat een half uurtje lopen was vanaf de hostal, stonden veel beelden (veelal truttig). Leuke en gezellige dag gehad met z'n viertjes, s'avonds broodje gegeten in een tent waar ondertussen de wedstrijd Colonial (Par) tegen Universidad de Chile (Chi) opstond met vele fanatieke Universidad-aanhangers, soort Champignons League van Zuid-Amerika. Op woensdag gingen Ad en Lian verder naar Copiapo, wij bleven nog een dagje en zijn lekker naar het stand geweest. We waren lekker vroeg dus op een vrij uitgestorven strand wat we nog niet hadden meegemaakt tijdens onze bezoeken aan diverse kustplaatsen. We lagen beiden lekker weg te doezelen op het strand kwam er een superlieve strandhond naast ons liggen. Superschatje was duidelijk zijn strand en hij kwam even kennis maken. We hebben hem Django gedoopt. Steeds stond hij op om andere strandgasten te ' controleren' of te proberen om ballen te vangen van spelende jongeren....maar hij kwam steeds weer opnieuw bij ons liggen, hij duwde op een gegeven moment zelfs Hans van zijn handdoek.
Op tijd teruggegaan want we wilden graag eens een echte Europese CL-wedstrijd zien en ACMilaan speelde tegen Barca, in NL start dit om 20.45 uur, bij ons om 16.45 uur. Gênante vertoning voor Barca.
Volgende ochtend wakker geworden met de vervelende mededeling dat John een goede vriend van Patty d'r ouders was overleden. Leuke enthousiaste bourgondier. Dit was wel erg zwaar want Hans en ik kende hem erg goed oa van Filmfestivals in Rotterdam en verjaardagen van Huub of Tineke, waren er behoorlijk van onder de indruk. Ook omdat Huub en Tineke wel erg veel moeten handelen binnen nog geen 2 weken, dan zou je graag even thuis willen zijn. Maar goed we zitten van donderdag op vrijdag minimaal 22 uur achterelkaar in de bus van La Serena naar Arica, laatste stop in Chile voor we naar Bolivia gaan, dus hebben tijd genoeg om alles even op een rijtje te zetten. Verstand op nul en overleven die rit, dit is tot nu toe de langste busrit die we gaan maken.
In Arica hebben we al een hotel geregeld dus dat is een prettig vooruitzicht.