Lima van 20 t/m 25-3

25 maart 2013 - Lima, Peru

Let op, er zijn foto's van Lima voor en na de voetbalfoto's Peru-Chili toegevoegd!

Zo lekker bijna een week in Lima, even rust qua reisuren, even bijtanken in de grote stad. We hadden een nachtbus genomen met Cruz del Sur, een van de meest luxe busmaatschappijen. We kregen ook de indruk dat we gingen vliegen, we moesten door diverse controles, bus werd van onder tot boven gecheckt incl ieders bagage, je werd zelfs gefouilleerd en dit alles werd ook nog door iemand gefilmd. We hadden semi-cama genomen bovenin voorste stoelen. Maar helaas en mogelijk kwam het door de combinatie van druk in de bus qua airconditioning en enorme steile stukken rijden werd Patty enorm misselijk onderweg, zelfs een beetje in paniek ervan. Toch uiteindelijk even in slaap gevallen en tenslotte wel weer genoten van onze superieure uitzichtplekken toen we de buitenwijken van Lima en tenslotte Lima inreden.
We hadden een hostal The Flying Dog in de Miraflores Barrio. Dit lag ongeveer 8 km van Lima centrum af maar wel op loopafstand van het strand. Miraflores was erg Europees en best wel een chique wijk, om een voorbeeld te geven ons hostal lag naast de Starbucks en paar meter van de grote jongens als Mc Donalds, Burger Kings en KFC en de bios. Soort uitgaansgedeelte met tig grote restaurants en zelfs een paar echte barretjes. Maar het meest bijzondere was Parque Kennedy waar we op uitkeken. Dit park had honderden katten en poezen als bewoners. Deze beesten werden ook verzorgd er was bewaking en er stonden hoge boetes op met meenemen van deze katten. Straathonden zie je hier niet enkel een aangelijnde hond. In dit park werden steeds activiteiten georganiseerd en de katten liepen dan gezellig ertussen door. Voor Patty was dit een klein paradijsje.
Het hostal gaf je iedere ochtend een bonnetje waarmee in naar een restaurant in dat park kon gaan en je ontbijt kon nuttigen, dat was grappig.
Woensdag verrast door de ontdekking van de Miraflores Barrio. Lima ligt hoger dan zeeniveau en het bleek dat je maar op een paar plekken naar beneden kon richting het strand, dat was nog even een puzzel en een flinke klim. Keistranden met direct diepe en woeste zee, mooi om te zien maar alleen maar interessant voor surfers, die er dan ook in grote getallen waren. S'avonds naar ARGO gegaan, film van Ben Affleck, zelfs Oscars gewonnen, kon ons helaas niet echt bekoren.
Donderdag de busmetro uitgeprobeerd, er is een lijn dwars door Lima waar je via een metroconstructie in een bus stapt en dan binnen een half uur van Miraflores in het centrum bent. Wij naar Lima centrum, prachtige oude stad met opnieuw een spectaculair Plaza des Arms. Tevens naar het Gastronomie Huis van Peru geweest, een prachtig oud pand waarin de oorsprong tot heden van typische eet-en drinkgewoontes, de Peruaanse keuken ed werd uitgelegd. Tevens naar het oude treinstation gegaan dat nu is omgebouwd tot bibliotheek en literatuurmuseum. Wijken om oude centrum bekeken, alles was opvallend schoon en verzorgd ondanks het feit dat e toch wel zwervers ed tegen kwam. S'avonds naar een flamenco-voorstelling met muziek, zang en dans geweest in een soort cultureel centrum, leuk voor de afwisseling.
Vrijdag s'morgens een lange strandwandeling gemaakt, helaas was het de gehele ochtend heiig en de rest van de middag en avond stond in het teken van de voetbalwedstrijd Peru - Chile, zie verder voorgaande reisblog.
Zaterdag zijn we naar de Barranco Barrio gelopen, geweldige wandeling naar de meest prachtige wijk van Lima, prachtige oude kunstzinnige pandjes die alle goed onderhouden waren of werden, veel diverse kunstgaleries in geweest en daarna doorgelopen naar Chorillos en dit bleek het zandstrand te zijn, wauw wat een verrassing! Eerst daar op het strand een van de vele visrestaurantjes ingedoken, na veel geduld heerlijke verse visgerechten gegeten waar we verhoudingsgewijs erg veel meer voor moesten betalen, strandtax (?) wat helaas wat katterig was....even een paar uurtjes plat gelegen, Patty lekker eindelijk de zee weer in, goh, wat had ze dat gemist, was alweer meer dan een maand terug dat we in Arica/ Chile voor het laatst de zee in waren geweest.
S'avonds was er een actie in Lima to save the planet en hield de horeca hier rekening mee door zo min mogelijk electriciteit te gebruiken, dus we belanden in een leuke tent met alleen kaarsjes op tafel. Op tijd naar bed want morgen moeten we al voor 9 in het centrum zijn om de paasprocessies te zien.
Zondag dus om 7 uur op en op naar het centrum. Daar aangekomen was het al aardig druk, bijna iedereen had een palmtak in de hand, die je op straat kon kopen, en ging daarmee naar de kerk. Voor de goede lezer, wij dachten nog steeds dat het pasen was. Na heel lang wachten en dolen door de stad kwam dan eindelijk om 2 uur s'middags de eerste processie, we moeten zeggen erg indrukwekkend. Rond 4 uur terugegaan naar Miraflores, naar het hostel om even de mail door te nemen. We hadden o.a. een facetime afspraak gemaakt met vrienden op 2e paasdag. In de mail werd ons even duidelijk gemaakt dat pasen pas volgende week is en dat het nu palmpasen is, vandaar de palmtakken. Conclusie we zijn elk begrip van tijd kwijt, hopelijk vergeten we 19 april niet om thuis te komen. Maar gelukkig is het komend weekeinde bij ons opnieuw Pasen! In Zuid-Amerika wordt er Semana Santa gevierd van 22 tot 31-3 een week vol vieringen irt het katholieke geloof. In onze ogen wordt dit grootser aangepakt dan Kerstmis.
Vandaag (maandag) maken we er een stranddagje van, lekker rondhangen en gaan ons voorbereiden op onze volgende stap , vannacht verlaten we Lima en gaan we verder naar het noorden naar Trujillo, Huanchaco en Chan- Chan en omgeving. Hasta Luego....Later......