Peru-Chile. 1-0. 22-3

23 maart 2013 - Lima, Peru

Vrijdag 22 maart kwalificatiewedstrijd Brazilië WK 2014 tussen Peru - Chili
Zo wij hadden zoiets van 3x is scheepsrecht, dus we gaan hoe dan ook tijdens onze Zuid-Amerika een voetbalwedstrijd van betekenis zien, dit was een van onze missies tijdens onze reis. Hebben speciaal onze week in Lima afgestemd op de wedstrijd van het jaar Peru tegen Chili, niveau Nederland- Duitsland qua beladenheid en ook nog een kwalificatiewedstrijd richting WK 2014 Brazilië. Grappig detail was dat tevens Nederland tegen Estland moest spelen ook irt de komende WK.
Op de internetsite werd je niet veel wijzer qua kaartverkoop dus dan maar s'middags al naar Estadium National de Peru, te Lima, vlakbij het oude centrum. De dag ervoor zagen we al berichten op tv dat de stad werd overspoeld met Chilenen die naar de wedstrijd kwamen kijken of in de stad wilden zijn als Chile won.
Wij naar het stadion rond 15.00 uur, wedstrijd begon om 21.00 uur, en het was daar al en drukte van jewelste, heel circus met name qua agenten, secrurity, ME, politiehonden en paarden enz. Heel veel uniformen en heel veel verkopers met Peru-shirtjes, vlaggen en andere prullaria. Iedere supporter was gekleed in het originele Peruaanse elftalshirt, wit met een rode schuine streep....
Eerst op zoek naar de ticketverkoop, eindelijk gevonden, bleek - uiteraard- de wedstrijd al uitverkocht te zijn en konden er alleen tickets voor de volgende wedstrijd gekocht worden tegen Trinidad(dat is spannend? Gaap) spraken we 2 vlotte agenten over de mogelijkheden om toch binnen te komen, spraken zij gewoon een dame aan die ons al tickets had aangeboden. ok, dachten wij dus die straatverkoop is niet illegaal en met de tickets komen we dus wel binnen....echter veel en veel te duur aangeboden.....wij afdwingen, deze dame wilde daar niks van hebben, echter een half uurtje later kwam ze toch nog eens bij ons langs of we toch geen tickets bij d'r wilde kopen, wij bleven bij ons prijsvoorstel en ja hoor, tenslotte zwichtte ze en wij met haar mee naar een kerel die de tickets had, shit weer twijfelachtig. Tenslotte toch maar gedaan, oorspronkelijke prijs € 50,- en € 60,- per ticket afgerekend.
Toen hadden we ineens nog 3,5 uur de tijd voordat de wedstrijd begon, dat was geen straf, we hebben onze ogen uitgekeken. 50.000 man kunnen in dit meer dan 100 jaar oude stadium, het leken wel veel meer dan 50.000 man, zo volgestouwd was het. De deuren gingen echter al na zessen open en we waren om 18.30 uur al binnen en het was al direct heel erg druk op de tribunes met enthousiaste Peruanen met een kleine tribune Chilenen en een paar stoere Chilenen die gewoon tussen de Peruanen durfden te zitten. Wat een feest en dat ging gewoon door tot 23.00 uur, een paar minuten voor einde wedstrijd toen Farfan 1-0 voor Peru maakte.....dak ging eraf. Was ook erg belangrijk voor Peru dat ze wonnen anders konden ze nu al de WK van 2014 op hun buik schrijven. Voor Chili speelde Alexis Sanchez ( Barca) mee, wat is die gozer toch goed zeg. Farfan kreeg zoveel kansen dat het bijna gênant was dat er maar niet gescoord werd. Wat een feest, daarna met de stroom mee naar buiten om met de metrobus richting Miraflores terug te gaan, ongeveer 8 km van het stadion. Onderweg kwamen we de dame tegen die ons de tickets verkocht en ze was reuze-enthousiast naar ons dat we zo'n gave avond hadden gehad, was erg grappig. Lange rijen bij de metro, eindelijk aan de beurt zat er niet genoeg reistarief op onze Lima- OV-kaart, andere rij om op te waarderen, eerst snel ergens wat te drinken kopen want je kan alleen munten gebruiken om op te waarderen, weer opnieuw in de rij, ineens allemaal politie en werd de metrohalte afgesloten, laatste metrobus ging weg.....let wel, er stonden nog honderden mensen die mee wilden.....woest waren we, enige mogelijkheid was met de taxi naar hotel terug. Deze waren er genoeg, ongeveer 5/6 x duurder dan normaal...gelukkig waren we zo slim om eerst een stukje verder te lopen en ja hoor een taxi voor normaal tarief met een hele leve taxichauffeur. Op het plein cq park voor ons hotel aangekomen werd er enorm feest gevierd met toeterende auto's vol Peruaanse vlaggen en hossende en feestende mensen......echt heel leuk, leek wel of ze al wereldkampioen waren......
We wilden deze superervaring graag direct met jullie delen nu jullie in Nederland nog in de overwinningsroes tegen Estland zitten....de andere Lima-belevenissen volgen later, liefs van ons beidjes, we gingen heerlijk op tussen de Peruaanse fans zie foto's

1. Jeffrey:
    23 maart 2013
    hoi hans en patty, wat een gaaf verhaal! schitterend om zo iets mee te maken dat is andere koek vergeleken met nederland estland (gaaaaap) maar dat lag ook aan estland en het 'enthousiaste' oranje volk...
    zou Joran ook blij zijn geweest met de overwinning van peru?
  2. Inneke:
    23 maart 2013
    Hio Hans en Patty. Ik ben geen voetbalfan, maar dit had ik ook wel mee willen maken. Fijn dat jullie zo genieten. liefs Inneke
  3. Lian en Ad:
    23 maart 2013
    Leuk dat jullie die wedstrijd gezien hebben. Wij hebben hem hier in Bolivia op tv gezien. Bolivia werd trouwens met
    5-0 afgedroogd door Colombia en het was weer Messi-tijd bij Argentinie - Venezuela (3-0). Wist je trouwens dat Bolivia in Potosi (op 4000 meter hoogte)
    speciaal een stadion heeft gebouwd alleen voor wedstrijden van het nationale team? Om de tegenstander naar adem te
    laten happen.....
    Groetjes vanuit een heet Santa Cruz.
  4. Wilma, Francis en Charmaine:
    26 maart 2013
    Lieve Patty en Hans,

Fantastisch, wat een geweldige ervaring en sfeer om zo'n Zuid-Amerikaans WK-kwalificatieduel mee te maken. Dat is pas echt "voetbalbloed" aan de paal ha hi !!!! en niet te vergelijken zoals bij ons op de Nederlandse amateurvelden met al die geweldsdelicten/molestaties van scheids- en grensrechters.
    En Lima/Peru ziet er voor de rest ook weer prachtig uit met al die kleuren, gebouwen en cathedralen.

Patty kan gelukkkig haar hart ophalen met al die katten in dat mooie park, voordat ze Joly weer in haar armen kan sluiten. Hij is op dit moment vervelend en erg aanhankelijk. Hij mist jullie enorm en zal blij zijn wanneer jullie terug zijn. Dus geniet er nog maar lekker een poosje van .

Toedeledoke en liefs,

Wilma, Francis, kids en "die vervelende stinkkat Joly". Xx