Ayacucho 17 t/m 19-3

19 maart 2013 - Ayacucho, Peru

In Ayacucho hebben we op basis van een tip uit onze Zuid-Amerika handboek Hotel Marcos uitgezocht en gelukkig we konden er terecht. Het was een mooi hostel op een gezellige binnenplaats in het midden van het centrum. Ayacucho bestaat uit een Plaza des Armas met soortgelijke koloniale bouw als in Arequipa en 33 kerken, de ene nog ouder dan de ander. Het centrum is volgepakt met enorm veel eetgelegenheden en daar hebben we van genoten. We zijn 2x naar een 'echt' restaurant geweest, typisch Peruaanse streekgerechten geproefd, geweldig gegeten en opnieuw bijna niks uitgegeven. We hebben voornamelijk lekker kunnen rondslenteren in dit stadje wat toch erg geciviliseerd en modern aandoet, dat zag je met name aan de kleding van deze Peruanen, slanke en behulpzame mensen en alleen typische Peruaanse dames in klederdracht op de markten. Het was gewoon relaxed in Ayacucho. We hadden wel even wat aanloopproblemen qua wifi-verbinding wat we vervelend vonden na toch een behoorlijk aantal dagen al uit de lucht geweest te zijn maar jullie zijn weer volop voorzien van tekst en beeldmateriaal.
Grappige is dat naast onze hostal een bakker zit die op grote houtvuren broodjes bakt en het hele dorp komt hier aan het einde van de dag een zak broodjes halen. Voor ons ontbijt werden we er ook mee verblijd, soort pizzabodemidee.....wel erg lekker want we hebben vaak superdroge broodjes moeten zien weg te werken voor het ontbijt. Echte vakmanschap.
In Ayacucho zijn ze alle voorbereidingen aan het treffen voor een week Paasfeest, van witte donderdag tot tweede Paasdag, allerlei grootscheepse processies door het stadje, vanuit iedere kerk wordt er wel een georganiseerd, het dorp staat daar ook bekend om. Wij gaan echter vannacht met de nachtbus naar Lima, maar door diverse posters hebben we allang gezien dat we de processies niet hoeven te gaan missen.
We hebben zin in Lima, hostal geboekt in de Mirafloreswijk op loopafstand van de Playa, lekker een hele week, even bijtrekken en ons laten opslokken door de stad van 7,5 miljoen Limanen......we zijn wel wat gewend want Buenos Aires heeft bijna het dubbele aantal inwoners.
Even in Lima de wifiverbinding testen en dan zijn we weer volledig bereikbaar voor al het wel en wee in Nederland.....hopelijk krijgen jullie warmere en drogere dagen tijdens het Paasweekeinde, maar we houden ons hart vast. In Lima is het maar 27 graden met stralende zon, sorry...