Cusco 13 en 14-3 en 15-3 Machu Picchu/Andesroute 16 en 17-3

17 maart 2013 - Cusco, Peru

Zo dat vonden we wel wat minder hoor, zolang radiostilte van onze kant, dat was ook niet de bedoeling (geen wifi en veel gereisd) maar hierdoor hebben we jullie ook weer veel te vertellen en te laten zien.

De regen in Cusco is aan het einde van de ochtend uiteindelijk gestopt, dus ondanks de slechte nacht, de stad ingegaan.
Weer een grote verrassing, Cusco is een mooie stad met veel oude gebouwen geconcentreerd om de Plaza des Armas. Een probleem, je wordt van alle kanten besprongen door proppers die hun restaurant willen verkopen of reisjes naar Machu Picchu, best wel irritant.  Maar ach alles went.
Lekker door de stad geslenterd , een  menuutje del dia genomen en om een uur of drie toch wel geconcludeerd dat we ( met name Hans) toch wel erg moe waren. Terug naar het hotel en ff dutten en tutten.
We hadden al geregeld dat we donderdag naar Aguas Calientas zouden gaan en van daaruit naar Machu Picchu. Machu Picchu is het grootste en oudste UNESCO- beschermde Inca- dorp uit 1450 na Ch. Aques Calientes bleek toch niet zo'n goede optie te zijn, het is beter vanuit Cusco een dagtrip te regelen, AC is omslachtiger en uiteindelijk duurder.
S'avonds nog een sandwich gegeten en vroeg naar bed, morgen gaan we de trip naar Machu regelen.
Donderdag eerst de trip geregeld daarna de Cusco berg beklommen om ook daar een Inca tempels te bewonderen. Een geweldige wandeling maar om de tempel te bezichtigen moesten we € 45,- pp betalen. Als je weet wat het bezoek aan de Machu Picchu kost dan ga je voor dit "aftreksel" geen € 45,- betalen. We kregen wel een kleine hartaanval mbt kosten reizen van en naar MP en entree, namelijk € 175,- pp, maar dit bleek zelfs een redelijke prijs ivht andere aanbieders.
 Dus verder de berg beklommen naar de San Cristobal, daar vonden we naast San drie aangeklede kruizen, meer dan mooi, en met een spectaculair uitzicht op Cusco.
Afgedaald naar de stad, uiteraard weer een menu del dia genomen en doorgelopen naar de busterminal om onze doorreis naar Andahualyes te regelen, onze eerste stap door de Andesroute richting Lima.
S'avonds gegeten in een typisch Peruaans restaurant, lekker maar veel  te veel. We waren nog niet 1 seconde van de tafel weggelopen of een zwerfster dook op ons overgebleven eten en drinken, hartverscheurend.
Vroeg naar bed, want morgen worden we al om 1/2 4 opgehaald voor onze trip naar Machu Picchu. Slecht geslapen omdat je zo vroeg op moet.
Vrijdag dan eindelijk naar een van onze geplande  hoogtepunten, de Machu Picchu. Eerst met de bus langs diverse hotels om groepsgenoten op te pikken en daarna door naar Ollantaytamo en dan met de trein door naar Aguas Calientes, een schitterende reis door de bergen. Met een ruige golvende rivier aan de ene kant, prachtige besneeuwde bergen en tropische begroeiing aan de andere kant.
Aangekomen in Aguas Calientes met een volgende bus steil omhoog naar de ingang, 1,5 uur moeten wachten op onze gids Hamilton en daarna naar binnen. De gids heeft ons in twee uur rond geleid en daarna hadden we nog vier uur over om zelf van al het moois te genieten, het was onbeschrijflijk en onwerkelijk mooi, geen woorden voor te vinden, maar wel beelden, dus kijk maar naar de foto's, grotendeels gemaakt met de Ipad.
Het was een lange dag, van 03.00 tot 23.00 uur op pad, maar wel een van onze allermooiste.
Volgende ochtend weer om 06.00 uur op, tas inpakken en naar de busterminal voor 2 dagen dwars door de Andes, eerste stop was in Andahualyas, nachtje in een hospedaje bij de terminal en de volgende ochtend de route vervolgd tot Ayacucho. Gelukkig hebben we jullie niet vantevoren ingelicht over deze route want die was de meest spectaculaire van allen, alleen maar steil naar boven of steil naar beneden, bus reeds gemiddeld 20 km op uur, dwars door de meest onherbergzame gebieden want dan toch ineens mensen wonen, koeien, varkens, paarden, honden, ezels en geiten over de weg lopen. We hadden een extreem slimme move gemaakt door tussendoor te overnachten in een hospedaje want s'avonds en s'nachts is het noodweer geweest- regenseizoen, want we zitten in de subtropen alhier- en dat was echt te eng geweest in het pikkedonker, spekglad en dan al die 'verrassingen' onderweg. En je bagage op het dak, moet er niet aan denken dat dan alles zeiknat was geweest...dat is pas hell.... Daarnaast dan hadden we al het moois in het donker moeten missen. Hopelijk genieten jullie net zo hard als ons van met name de bijna onwerkelijk Machu Picchu-beelden/indrukken.
Tot de volgende blog, waarschijnlijk pas vanuit Lima na 20 maart. We hebben zin in Lima even bijtrekken, blijven daar dan ook een hele week...heerlijk vooruitzicht, we zullen dan ook weer bereikbaar zijn en kunnen dan ook weer directer reageren op mailtjes of facetimeverzoeken.

1. Wilma, Francis en Charmaine:
    18 maart 2013
    Hallowah Patty en Hans,

Wat een verhalen en een busreizen weer, zeg. Fantastisch, die foto's in het Andesgebergte, die Cathedraal en die gave auto. Peru ziet er ook weer spectaculair uit. Geniet inderdaad even van jullie rust in Lima en dan horen we jullie wel weer. Lots of fun en veel liefs van ons.

Wilma, Francis, kids en die "stinkkat" Joly. Xx

NB.: Bogor is geregeld !!!!!
  2. Nelleke:
    21 maart 2013
    Wauw! dit ziet er inderdaad wel heel gaaf uit!!