Peru, Arequipa 11-3 t/m 13-3

13 maart 2013 - Arequipa, Peru

S'avonds om 7uur aangekomen in Arequipa, de busreis viel verder mee, alhoewel, midden in het Andesgebergte begon het regenen, dus weg uitzichten. En zowaar met een beetje solidariteit met Nederland begon het ook nog te sneeuwen. Toch redelijk op tijd aangekomen, wel al donker, de klok moest een uur terug, het tijdsverschil met Nederland is nu 6 uur. S'avonds naar het centrum gelopen, zag er al prachtig uit, een pizzaatje gegeten en een echte Starbucks Latte (eindelijk weer eens ff een bakkie doen) terug naar het hostel, welke overigens prima is.
De volgende ochtend vroeg opgestaan en gelukkig het mooie weer was teruggekeerd, dus korte broek aan en de stad verkennen, wat een prachtige stad, Patty heeft uren met haar mond open gelopen, genietend van alle pracht en praal. Maar het mooiste zijn de 3 vulkanen, volgens Hans, waarvan El Misty de beroemdste is, die over de stad uitkijken, waar je ook staat in de stad je ziet ze. Je merkt ook gelijk dat Arequipa een moderne stad is, dat zie je aan de mensen, veel geciviliseerder, modernere winkels en minder traditioneel geklede marktvrouwen.
Het centrum bestaat uit een prachtig plein ( Plaza des Armas) met daarom heen prachtige gebouwen opgebouwd uit eeuwenoud vulkaansteen met als hoogtepunt een enorme kathedraal. Besloten de kathedraal in te gaan, bleek dat je alleen met gids mocht bezichtigen. Toch gedaan, en met onze privegids, een studente die erg goed Engels sprak, alles bewonderd. Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt was dat we op het dak van de kathedraal mochten en vanwaaruit we een prachtig zicht over de stad hadden en uitaard op El Misty. In 2001 is een aardbeving geweest in Arequipa die o.a. de kathedraal deels heeft verwoest, maar gelukkig is alles weer hersteld.
Verder lekker door de stad geslenterd, Nederlanders ontmoet die we al eerder tegen waren gekomen in Copacabana, s'avonds gegeten in een leuke bar ( voor het eten ieder 2 biertjes gedronken, stonden niet op de rekening, ach dan maar een grotere fooi, de ober was er dolblij mee en wij ook lachend naar buiten)en voldaan naar het hostel gegaan.
Woensdag wederom vroeg opgestaan, met o.a als doel naar de mirador te klimmen en de reis naar ons volgende doel (Cusco) te regelen. De klim naar de mirador viel mee, dus tegen, want het uitzicht was niet echt bijzonder.
Dus terug naar de Plaza, daar zitten de reisagenten die je 1 voor 1 bespringen om de busreis te regelen. Door de horkerigheid van deze agenten hadden we zo de pest in dat we besloten naar de busterminal te lopen en daar onze tickets te regelen. Op zich een gave wandeling want hierdoor zagen we hele nieuwe stukken van Arequipa. Onderweg was een grootscheepse wegonderbreking waardoor een ieder een andere wijk werd ingeleid......conclusie we wisten dat de busterminal buiten het centrum lag, maar het voelde alsof je van Schiphol naar Amsterdam was gelopen. 2 keuzes dagbus van minimaal 12 uren waar er overdag op iedere willekeurige plek mensen mochten instappen of de nachtbus van 10 uur waardoor je om 06.00 uur in Cusco aankwam. Ookal hadden we nog een hotelovernachting betaald in Arequipa toch besloten de nachtbus naar Cusco te nemen op dinsdag. Eerst snel met een collectivo-busje terug naar het centro, dat ging net vanzelf, maar uiteindelijk wel op tijd terug voor de indrukwekkende CL-wedstrijd Barca - ACMilaan ( dat is dus in Peru om 14.45 uur terwijl het in NL om 20.45 uur begint). Rest tas inpakken, facetimen met thuisfront, broodje eten en weer richting de busterminal.
Op zich niks mis met deze busreis, hoewel we uiteraard as a 08.00 uur aankwamen ipv 06.00 uur, maar de verwarming stond daar zo loeihard dat je bijna een appelflauwte begin, maar na discussie met de bussteward ging de verwarming echt niet lager. Ach, overleefd. In Cusco hadden we al een hotel geregeld, mochten al in de kamer, hebben zelfs nog ontbijt daar geregeld en schrijven nu deze reisblog daar het buiten nog steeds keihard regent, hopelijk is het vanmiddag opgeklaard zodat we Cusco kunnen gaan ontdekken.
Conclusie, een zeer positief begin van Peru, let the party begin

1. Jose:
    13 maart 2013
    Starbucks rules, overal ter wereld! Lang leve de tall latte :-).
  2. Marissa:
    14 maart 2013
    Wat een heerlijk verhaal weer en prachtige foto's... Leuk altijd al die busreizen he ;)!! Op naar een volgend verhaal.. Enjoy
  3. Ellen:
    19 maart 2013
    Wat een bombardement aan kleuren (als de zon schijnt). Herkenning bij jullie verhalen. Ook Starbucks in Cusco gezien? De film van Machu Picchu.......... even weer terug. Magische plek op aarde. Dan naar Lima niet Barranco overslaan hoor.........veel plezier nog