Copacabana Lago Titicaca, laatste stop Bolivia t/m 10-3

10 maart 2013 - Copacabana, Bolivia

Copacabana is een erg toeristisch dorp, waar heel veel backpackers naar toe gaan voordat ze Peru intrekken, dus eigenlijk zoals ons.
Het was duidelijk dat het hoogseizoen over was en dat de tientallen hostals, ajolanementen, hotels en pensions hun uiterste best moesten doen om nog wat zieltjes te winnen. Dit gold ook voor de restaurants waar overal een propper voor stond om je naar binnen te lokken, deze restaurants worden door ons bij voorbaat overgeslagen. Grappige was wel dat het centrum wel een erg comfortabele en gezellige uitstraling had met hel veel bijzondere terrassen met zelfs ligstoelen aan het Titicacameer toe. Terrassen is bijzonder in heel Zuid-Amerika, er wordt altijd binnen gegeten en gedronken. Hier hadden we zelfs keuze waar we ons kopje koffie wilden drinken s'morgens, meestal zijn we uren aan het zoeken naar een kop koffie omdat je alleen maar zaakjes/restaurantjes vind waar je direct een warme maaltijd moet gebruiken.
Donderdag einde van de middag aangekomen, geïnstalleerd in een prima hotel, mail gechecked, waren 2 dagen uit de lucht geweest en het centrum in. Bleek dat 90% hetzelfde serveerde namelijk trucha. Trucha betekent letterlijk forel, dus wij uiteraard direct bestellen, bleek het zalmforel te zijn, ook erg lekker maar wel degelijk een andere vis. De truchas worden gekweekt in het Titicacameer. Dit meer is zo groot dat het meer net een zee lijkt.
Hoofdattractie was een tochtje naar Isla del Sol een eiland met Inca-ruines waar je met de boot vanuit Copacabana naar toe kon varen, hiken en er zelfs overnachten als je wilde. Dat gaan we zaterdag doen, hadden we met elkaar bedacht, vrijdag eerst de rest van Copacabana ontdekken.
Vrijdagmorgen naar oa de Catedral geweest volledig gebouwd in Moorse stijl inclusief prachtig plein en bijgebouwen en direct moeten we onze uitspraken weer bijstellen, we vonden de stijl, kleurenpracht en aankleding voor en in deze kerk nog overweldigender dan de San Francisco in La Paz. Deze Catedral was enorm groot irt de rest van het dorp.
S'middags aan het Titicacameer gegeten maar dit was toch een minder groot succes want Hans was s'nachts al niet zo lekker met name veel diarree-aanvallen en die middag werd hij zelfs koortsig. Hans s'middags naar bed en Patty ging nog 2 uur wandelen langs het meer -moet toch ergens mijn vierdaagse training vandaan halen?-. Rest van de middag en avond, nacht en ochtend in de hotelkamer gebleven want het ging niet goed met Hans. Patty s'avonds laat nog bij een Farmacia diarree-remmers gehaald en Hans kreeg een thermoskan anijsthee en een extra WC-rol van de hoteleigenaar, zulke lieve mensen in dat hotel.
Samen dachten we wel, stel dat Hans een dag eerder ziek was geworden dan hadden we echt een probleem gehad, dit was in Coroico met een benauwde vieze kamer en een gedeelde badkamer waar de WC niet van doortrok. Zaterdagochtend zouden we ons oorspronkelijk rond 08.00 uur moeten melden voor de boottocht naar Isla del Sol om s'avonds weer terug te keren door het gehele eiland lopend te overbruggen. Het had die nacht enorm geonweerd en geregend en het regende s'morgens nog steeds pijpenstelen. Geluk bij een ongeluk dat Hans ziek was anders hadden we gezellig door de stromende regen over zo'n eiland moeten wandelen, vreselijk!
Aan het einde van de ochtend wilde Hans toch graag even naar buiten en direct trok de hemel open en werd het stralend weer. Wat heeft Hans toch bijzondere gaven.
Buiten zijn was goed voor Hans dus we besloten aan de ingekorte versie van de Isla del Soltocht mee te doen. 1,5 uur op de boot, 1 klein uurtje aan land en kleine 2 uur terug varen. Eigenlijk een onzintochtje qua zien van het eilandje zelf maar wel leuk om op het Titicacameer te zijn en letterlijk met bruinverbrande koppen terug te komen.
Omdat we onze Bolivianos moesten opmaken want de volgende dag vertrekken we naar Peru, hadden we nog net genoeg geld om s'avonds ergens te gaan eten, was niet de meest spectaculaire keuze maar goed, Copacabana zal helaas toch wel in het teken blijven staan van Hans zijn ziek zijn.
Terwijl ik dit schrijf zitten we in de bus van Copacabana naar Arequipa, onze eerste bestemming in Peru. De grensovergang was de snelste en meest vriendelijke sinds onze reis en we moesten qua bus overstappen in Puno. Puno is de Peruaanse plaats aan het Titicacameer. We zijn er met bus 1 van de ene kant ingekomen en met bus 2 vanaf de andere kant uitgereden en hebben geconcludeerd dat we daar waarschijnlijk weinig aan gemist hadden, Copacabana zag er gezelliger uit. We hebben zin in Peru, waarschijnlijk ook weer mooier weer dan Bolivia. Dit blijft ons trouwens verbazen als je op de weersvoorspellingen kijkt kwam onze gehele Boliviaanse verblijf de temperatuur niet boven de 15 graden met heel veel regen. In de praktijk was het overdag bloedheet en koelde het s'avonds inderdaad flink af en hebben we wel aan het einde van de dag of s'nachts regen gehad.....maar iedere Boliviaan en zelfs de meeste backpackers lopen erbij alsof het overdag vriest, dikke wollen truien en jassen, mutsen op.....echt bizar volgens ons, wat doe je dan aan als het echt koud wordt. In heel ons verblijf in Bolivia hebben we verhoudingsgewijs meer kleren aangehad dan we prettig vonden omdat je al snel als enige met blote benen rondliep.
Voorbeeld zitten nu in de bus, meter geeft aan dat de binnentemperatuur in de bus 27graden in, wij stikken de moord in korte broek en hemdje en zetten voorzichtig een raampje op een kier, naast mij zitten Bolivianen of Peruanen volledig gekleed met winterjas en een wollen deken extra op schoot.
Patty heeft weer als een magneet gewerkt op kinderen, een meisje van 4 heeft haar zo'n beetje 1 uur beziggehouden. Ze was schattig maar ook wel een beetje opdringerig, zie foto in de blog. Ineens kneep ze in Patty's borsten en riep dat daar de melk uit kwam.
Ter afsluiting, dit hadden we vergeten te melden in onze vorige blog, de Bolivianen waren zwaar onder de indruk en velen in rouw door het overlijden van president Chavez, terwijl hij niet bepaald onomstreden was in Bolivia.
Adios Bolivia, bienvenidos Peru

1. Ingrid Moorman-Waleson:
    Hoi Hans en Melkmeisje,

Wat een tempo in jullie reizen. Ik blijf genieten van jullie verhalen!
    Hoop dat Hans snel opknapt.
    Veel groeten van, Ingrid
  2. Suzan:
    11 maart 2013
    Aiaiai, ziek worden op reis is niet tof, maar klinkt alsof Hans er weer aardig boven op is gekomen!!
    Geweldig weer om te lezen! Bij mij begint het ook weer te kriebelen en daar wordt ook aan toe gegeven :-)! Over twee weken vlieg ik naar Colombia! Gaan jullie dat land ook nog aandoen, want wellicht kunnen we dan nog even afspreken. Haha dat zou tof zijn! Geniet, geniet, geniet maar weer!
    Liefs Suzan
  3. Jeroen:
    11 maart 2013
    Lieve schat, wat lees ik nu 'oefenen voor de vierdaagse'. Heb je dat op je planning staan in NL? In Peru heb je voldoende oefen mogelijkheden op hoogte (-: Succes!
    X, Ilona
  4. Paulien en jan:
    13 maart 2013
    He Hans, ik zie opeens geen buikje meer, je bent weer een jonge vent!!!!
    Ajuukusssssssss
    Jan en Paulien
  5. Paulien en jan:
    13 maart 2013
    Hans, waar is je buikje.... Je bent weer een jonge vent!!
    Ajuukussssssssss
    Jan en Paulien