Santiago deel 2 van 11 t/m 14-2

14 februari 2013 - Santiago, Chili

Omdat onze volgende bestemming Mendoza, Argentinie, is dachten we maandag laten we vast de bustickets halen dan kunnen we misschien een nachtbus nemen van 14 op 15-2. na heel lang in de rij te hebben gestaan op een krankzinnig drukke busterminal waren we eindelijk aan de beurt.....Mendoza? de grens is gesloten omdat er teveel sneeuw in de bergpas Paso Potillo de Piuquenes op 4035 meter hoogte ligt.....we stonden met onze oren te klapperen van dit nieuws, wetende dat het in Santiago de gehele week zeker 30 graden blijft en het in Mendoza al weken rond de 30 graden is en blijft......anderszins naar Argentinie is onbetaalbaar of een mijl om zeven.....zo dat was even schakelen, wetende dat we al een gaaf hostel hadden geboekt en de wijnfeesten in Mendoza plaatsvinden.
Gelukkig hostal nog kunnen annuleren en voor donderdageen excursie naar de een na grootste Vineyard ter wereld geboekt Concha y Toro ( ze hebben een imperium dat naast Pirque Chile, ook in Mendoza Argentinie en Napa Valley/California zit). We zijn niet voor een gat te vangen maar waren wel teleurgesteld dat Mendoza er niet meer in zat.
Ander klein minpuntje was het nieuws dat Oom Jan, jongere broer van Tineke toch vrij onverwachts is overleden. Weer rust in de tent na een prettig facetimegesprek met Tineke & Huub (Patty d'r ouders).
Omdat we zo opgeslokt zijn geweest door de gave wereldstad Santiago zijn we mogelijk niet meer exact kloppend met datgene wat we allemaal hebben gezien en hebben ondernomen, maar hierbij een paar hoogtepunten.
Parque des Espculturas langs de Rio Mapocho bezocht met veel mooie beelden de Cerro San Cristobal deels beklommen waardoor we een waanzinnig uitzicht hadden over met name Sanhattan, het Manhattan van Santiago. Gelukkig mochten we terug van de berg een stuk meerijden met de badmeester naar beneden want het was die dag te heet om te klimmen( helemaal bovenin was een openbaar zwembad dat die dag gesloten bleek). Onderaan de Cerro San Cristobal bevindt zich de Barrio Bellavista. De mooiste wijk van Santiago met allemaal gekleurde huisjes, volledig beschilderde huisjes en veel leuke horecatenten.
Tevens zijn we een dag naar Barrio El Golf geweest waar zich oa Sanhattan bevindt, het zakendistrict. Hier liepen we tussen de meest spectaculaire wolkenkrabbers en moderne architectuur. Momenteel wordt de hoogste wolkenkrabber bijna opgeleverd de Costanera, direct ontstaat er een nieuwe wijk omheen. S'avonds verrast toen we in Parque Brasil, vlakbij onze hostal, nog even naar buiten gingen en er een soort Chileense zakdoekjesverleidings vogeltjesdans plaats vond op straat met schlagermuziek erbij, erg leuk.
Dagje naar Barrio Quinta Normal geweest, prachtig park met o.a een antieke stoomlocomotievententoonstelling, erg leuk met name voor Hans want zijn vader zat in de stoommachine- onderhoud. Helaas stond Museo Artequin in de steigers, pand ontworpen door Eiffel. Daarnaast bevond zich Lourdes een bedevaartsoordje naast een enorme Kathedraal, erg indrukwekkend. Nogmaals naar de Nationale Bibliotheek gegaan, nu konden we erin alleen de monumentale zalen met het glas-in-lood plafond, waarvoor we erin wilden, werd geschilderd dus was niet open voor publiek...
Opvallend was dat ondanks de vakantieperiode vele musea waren gesloten. Ander bijzonder punt is dat de Chilenen alleen maar Nescafe drinken, wil je echte koffie dan moet je naar Starbucks of naar de duurdere wijken.
Vandaag, donderdag, naar Concha y Torro de al eerder genoemde Vineyard. We hadden zelf uitgezocht hoe er te komen, eerst 2 metros naar Puente Alto en daarna met de bus naar Pirque. Met name lang moeten zoeken naar de bus, maar gelukt. De Vineyard was indrukwekkend maar wel erg commercieel opgezet, zie verder de foto's.
We zitten nu te wachten op vervoer naar de busterminal, de baas van de hostal brengt ons. We gaan naar Vina del Mar, een kustplaats 120 km van Santiago.
Daar blijven we 4 nachten, lekker aan het strand, bijkomen van onze Santiago belevenissen. Tot de volgende bog.

1. Joris en Jackie:
    14 februari 2013
    Hi lui,

Ik heb eigenlijk niet meer nagedacht over een te bezoeken Bodega..
    Ben daar zelf nooit geweest, ik zal nog eens checken met Swinkels.
    Maar volgens mij waren zij toen op uitnodiging van een grote firma, dat zal ook niet veel helpen dan..
  2. Rob:
    14 februari 2013
    Patty en de rest van de familie Scott: gecondoleerd met het verlies van jullie oom. Groeten uit een volgesneeuwd Nederland. Ondanks de mindere punten blijf genieten van jullie fantastische reis!
  3. Wilma, Francis en Charmaine:
    15 februari 2013
    Hans en Patty,

Gaaf weer die schitterende reisverhalen over en in Chili. Kleurrijk en prachtige cathedralen/gebouwen en huisjes in Santiago en omstreken. Aardige mensen en lekker eten en drinken. Wat wil je nog meer. En wat dacht je van die geweldige wijngaarden en kelders met al die lekkere wijnen !!!! Jammer van Mendoza, maar helaas. Geniet dan maar fijn even van jullie rust in de badplaats Vina del Mar. In Scheveningski alles wel. De kou en sneeuw/ijzel zo goed als verdwenen en a.s. maandag 18 februari wederom de start van de verbouwing van ons huis. Zal wel weer een lekker zooitje worden.

Groetjes en liefs,

Wilma, Francis en kids + een miauwww van die "stink"kat van jullie Joli. Xx