Punta de Lobos 7-2 en 1e deel Santiago 8,9 en 10-2

11 februari 2013 - Santiago, Chili

Donderdag (7-2) inderdaad naar Punta de Lobos gegaan, een surfdorp 6 km van Pichilemu. Waauw wat een gebeuren, golven van wel 10-15 meter hoog en alleen maar gelukkige surfers gezien, waanzinnig. Hans zou willen dat hij 30 jaar jonger was en deze geweldige golven kon trotseren. In Chili rijden collectivos, dit zijn taxis waar je met meerdere kan instappen bij een soort bushalte, vast tarief 800 pesos (€ 1.30), dus met de taxi naar Punto gegaan. Een heerlijke dag gehad en s'avonds ons gereed gemaakt voor de volgende etappe naar Santiago, een busreis van " maar " 4 uur.
Op zich duurde de reis ook maar 4 uur, maar we zaten in een oude rammelende bus, toen we in Santiago aankwamen hadden we het gevoel 20 uur in de bus te hebben gezeten. In Santiago hadden we al een hostel geboekt, dus een taxi genomen naar het hostel. We hebben echt geluk de laatste tijd met de keuzes van de hostels want ook deze ziet er weer geweldig uit en we werden met open armen (bier, soep) ontvangen door een superaardige familie.
S'middags al Santiago ingegaan, de eerste indruk was overweldigend, een mooie, drukke wereldstad, Europees ogend. S'avonds lekker gegeten en voldaan naar bed gegaan. Onze reis ligt nog steeds op schema en daar zijn we trots op.
Zaterdag de stad ingegaan naar met name de omliggende wijken rond het centrum, zoals de Barrio Brazil (de wijk waar wij in wonen, de wijken worden barrios genoemd), Barrio Universidad en nog een paar andere. We raken steeds meer onder de indruk van de stad, overal markten, concerthallen (Movistar arena), pretparken (fantasialand), prachtige gebouwen en heel veel grootse parken. Helaas zijn er geen concerten gepland in de periode dat wij er zijn, die starten allemaal na de vakantieperiode, dus begin maart.
Aan het einde van de dag in de kroeg naar voetbal gekeken ( Colo Colo is de plaatselijke favoriet, maar ze verloren) en s'avonds heerlijk gegeten in een Peruaans restaurant. Het eten is en blijft hier zoveel beter als in Argentinie.
Vandaag (zondag) uiteraard de stad weer ingegaan, eerst naar een museum Bellas Artes gegaan -museumpand van voorgaande eeuwen zelf was nog mooier dan de tentoonstellingen zelf -en daarna naar de nationale bibliotheek (helaas dicht) en vervolgens naar Cerro Santa Lucia een berg midden in stad met daarop een kerk en uitkijk torens een prachtig uitzicht over de stad. Zelfs na heel lang klimmen op de hoogste top lagen nog straat (berg-) honden. Patty is helaas vervelend uitgegleden aldaar, na wat tranen van de schrik viel de schade enorm mee en tot slot naar Barrio Italia gegaan, inderdaad een Italiaanse wijk met veel schattige iets chiquere huisjes.
Er is overigens een groot probleem in Santiago, het water is voor een groot deel van de stad al twee dagen afgesloten. Wij hebben hier nog geen overlast van gehad. Tevens is er in Tome, bij Concepcion een bus met allemaal tieners erin naar beneden gestort met heel veel doden, daar waren we wel van onder de indruk omdat we net in Concepcion zijn geweest.
Besloten een keer zelf te koken, wij hebben gelukkig wel water, dus tot slot naar de supermarkt, eten gekocht, gekookt en s'avonds "thuis" gebleven, tennis gekeken op TV, Nadal speelt in Chili en verloor van een Argentijn Zepallotos in Vina del Mar ( hier gaan we eind februari heen) en voldaan gaan slapen.

1. Inneke:
    11 februari 2013
    Heerlijk dat jullie zo genieten. Ik geniet volop van jullie prachtige verhalen. Dit weekend was het ook bijzonder in Katendrecht veel Art in de Fenixloodsen en het Santos gebouw. Heel rotterdam stond in het teken van de kunst. Ondanks de crisis viel het me op dat er veel verkocht is. liefs Inneke
  2. Carole:
    12 februari 2013
    Hoi Patty en Hans, Het is elke week weer zo leuk als ik op mijn werkplek kom en ik lees die ontzettend leuke reisverhalen van jullie. Het is fijn te horen dat jullie reis zo goed verloopt en jullie er zo van genieten. Liefs Carole
  3. Saskia:
    13 februari 2013
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met jullie. Zo te lezen maken jullie genoeg mee.
    Hier alles weer z'n gangetje, nadat heel het gezin de buikgriep heeft gehad. Fijn al die bacillen die Lieke van school mee naar huis neemt...
    Geniet van jullie verdere reis en we wachten op jullie volgende belevenis.

Liefs Saskia, Dave en de kids