Van Rio Gallegos naar het einde van de bewoonde wereld (Ushuaia)

15 januari 2013 - Ushuaia, Argentinië

Nog een dagje Rio Gallegos, gelukkig heel mooi weer, mooie wandeling gemaakt en flamingo's gezien, anders hadden we ons wel erg verveeld, een saaie doorreis stad. S'avonds wel heerlijk hartige taart gegeten in het hostel, voor weinig.
Vanmorgen (14-1) Marjan gefeliciteerd, is jarig, en op naar de bus naar Ushuaia. Eerste tegenslag de bus vertrekt een uur later.
Raken aan de praat met een Nederlands stel, Ad en Lianne, die ook een rondreis maken door Zuid Amerika, veel nuttige tips gekregen.
En dan de busreis, Het blijkt dat we een deel door Chili reizen, dus de grens over. Dat hebben we geweten, wachten, controles, stempels, formulieren invullen etc etc. Afijn twee uur later konden we weer verder. En toen de volgende verrassing, een heel stuk over water met de veerpont, eigenlijk heel leuk.
Leuke van de busreis is overigens wel dat we een heel aardige, leuke, charmante steward hebben en zowaar te eten en te drinken krijgen.
Ca 150 km door Chili, alleen nog maar onverharde wegen, dus hobbelend verder. Gelukkig is de binnenkomst in Argentinië beter geregeld, wel weer stempelen, Patty blij ze wil zoveel mogelijk stempels, weer vier erbij.
Volgende verrassing, in Rio Grande blijkt de bus niet verder te kunnen en we moeten overstappen in een andere bus, maar ja het probleem was o.a. dat de bagageruimtes niet meer open konden. Na veel morren eindelijk gelukt, over gestapt in een andere, veel kleinere bus en eindelijk om 1/2 12 s'nachts aangekomen ( 4 uur te laat) in Ushuaia. Overigens het laatste deel van de reis was zo prachtig, bergen, sneeuw en meren.
Gelukkig konden we nog terecht in ons geregelde Bread and Breakfast en na nog een op straat een pancho (hotdog met chipsstaafjes) te hebben gegeten, heerlijk gaan slapen, wel effe wennen, twee bedden, Hans lag er dan s'nachts ook ineens naast. Gelukkig was het geen stapelbed....
Vanmorgen (15-1) een heerlijk ontbijt en na uitleg over de omgeving verkregen te hebben, snel de stad in. Ushuaia en omgeving is prachtig, besneeuwde bergen, gekleurde knibbelknabbelknuisjes-huisjes en liggend aan een mooie baai. Als dit het einde van de wereld is, Ushuaia is de meest zuidelijke gelegen stad ter wereld, kunnen we er goed mee leven. Morgen gaan we een lange wandeling maken door een natuurgebied, we zijn benieuwd, jullie horen van ons.

1. Marion v. W.:
    Hallo Hans en Patty,
    Zit in Reeuwijk in een restaurant te wachten op de rest van de dinnersclub, omdat Rob Buijs weer eens een datum heeft geprikt. De tijd heb ik doorgebracht met het lezen van jullie verslagen. Wat geweldig zo'n reis. Jullie genieten volop en een aantal dingen zijn zo herkenbaar. Ik ben best een beetje jaloers. Ik ga jullie volgen. Geniet verder. Zeker van de patagonische wind, want die is indrukwekkend.
    Groetjes,
    Marion
  2. Paulien en jan:
    16 januari 2013
    Tjonge, soms reis ik gewoon een beetje mee!!!
    Lijkt me zo bijzonder om in de meest zuidelijke stad van de wereld te zijn!!!
    Nog veele mooie momenten/ mensen en landschap!!!
  3. Eef:
    16 januari 2013
    heerlijke verhalen toch altijd en prachtige foto's!! krijg nu steeds een bericht van jullie verhalen;-) geniet van jullie schitterende avontuur die ik volg met veel plezier! liefs x eef
  4. Suzan:
    17 januari 2013
    Wauw!! Sounds Nice!
    Krijg ook helemaal de kriebels om te gaan! Alles komt wel in een ander perspectief te staan, hè! In Nederland 4 uur te laat aankomen...dan staat heel Nederland op z'n kop! Terwijl daar heel normaal. Zoals het er uit ziet ga ik eind maart naar Colombia, een beetje meemaken van wat jullie meemaken in Zuid-Amerika! Geniet nog!
    X
  5. Jose:
    17 januari 2013
    Heb zin in die pancho! Whoop whoop!