Puerto Madryn en Comodoro Rivadavia 8 t/m 11-1

12 januari 2013 - Río Gallegos, Argentinië

Zoals al aangegeven in onze laatste verslag zijn we met de catamaran de Golvo Nueve opgegaan om met name 'plaatselijk exotisch' wild te spotten. Ondanks de koude wind was het heerlijk op de boot, lekker uitwaaien. Ze hadden helaas foutief entertainment georganiseerd aan boord en onze Hans was de gelukkige die naar voren mocht om met de kapitein op de foto te mogen. Ondertussen was het wild zeer beperkt, 2 dolfijnen die met de boot meezwommen, een zee- arend die om de boot bleef cirkelen en als klap op de vuurpijl zeeleeuwen toen we weer gingen aanmeren. S' middags beetje gewinkeld e.d. en s'avonds gegeten in een pizzaria waar een bandje Beatlesnummers speelden. De volgende ochtend om 06.00 uur eruit want om 07.00 uur met de bus in een trip van meer dan 8 uur naar Comodoro Rivadavia. Onderweg veel politiecontroles, zelfs met een politiedrugshond door onze bus en onderweg reizigers gezien die wat meer problemen hadden bij deze controle. Comodoro Rivadavia stond in onze reisgids omschreven als een echte doorreisplek, weinig bijzonders en alleen maar in het teken van petroleum en oliewinning. Gelukkig trekken wij ons daar weinig van aan want het bleek eigenlijk een ontzettend leuke plek te zijn met als meest verrassende detail dat hoe zuidelijker we gaan, richting de koude, hoe warmer het werd. De CR-bevolking was duidelijk ook verrast dat het ineens bijna 3 dagen achterelkaar 37 graden was want men was nog erg herfstig gekleed. Er was een klein kiezelstraat met oude scheepswrakken en vage kotten waar je iets te eten kon halen, maar wel superleuk want we zijn geen toerist tegen gekomen en hebben ons laten opslokken dat het leven aldaar. Meest bijzondere detail was dat in Mar del Plata en Puerto Madryn met name de dames er erg bloot bijliepen en de dames uit Comodoro geheel gekleed de zee ingingen.  Lekker flinke wandelingen gemaakt en 1 dagje naar Rada Tilly geweest een chique kustplaats met wel een normaal strand. Hier was het bijna onmogelijk om op te vertoeven want er stond windkracht 12 en als je je ogen open hield werd je gezandstraald, zelfs een zonnebril is hier niet tegenop gewassen. Wel erg mooi, zie foto's. Leuk detail van Comodore is dat de jeugd met dikke auto's en zeer harde muziek ( achterbak open, met 200 watt boxen) rondrijdt, we hadden een deja vue van Scheveningen (Marokkanen over de boulevard). Van 11 op 12 januari hebben we voor de afwisseling weer eens een nachtbus genomen richting Rio Gallegos en ineens merken we dat we geoefender reizigers aan het worden zijn, gewoon geslapen van 23.00 tot 06.00 uur en al veel minder brak aangekomen. Het is hier wel al een stuk koeler, zo max 20 graden en s' morgens om 07.30 uur toch echt wel de spijkerbroek weer eens voor de verandering aan. Koude wind hier, wat logisch is want het is de meest winderige kustplaats van Argentinie. Goed ontvangen. In de hostel, inchecktijd 13.00uur, kregen we om 08.00 uur, onze aankomsttijd gewoon direct ontbijt. In eerste instantie een perfecte kamer met goede wifi-verbinding (wat een zegen is na 2 hotels waar we steeds in de lobby moesten plaats nemen). Komen we s' middags terug van onze ontdekkingswandeling door het stadje zijn we overgeplaatst - letterlijk al onze spullen opgepakt en wel - naar een mindere kamer zonder wifi-verbinding, omdat er ineens iemand de badkamer kwam slopen in de eerdere kamer. Nu zitten we noodgedwongen buiten dit reisverhaal te schrijven want we zijn naar ons zins veels te lang niet in de lucht geweest. Mogelijk hebben jullie wel gezien dat we tussendoor nog wat foto's hebben geplaatst van Puerto Madryn en Comodoro Rivadavia. Tevens al een paar foto's vanuit Rio Gallegos, waar we 12en 13 januari verblijven, laatste halte voor het echte werk te weten Ushuaia en ElCalafate, waar we erg benieuwd naar zijn. Eerste indruk van Rio Gallegos is dat er weinig te beleven valt, maar dat is allemaal niet zo erg als je nog 3,5 maand verrassingen voor de boeg hebt. Hasta la vista.

1. Jan en Peet:
    12 januari 2013
    Lekker ontbijtje zeg. Jullie zijn lekker uitgewapperd en zie dat jullie heerlijk een korte broek aan hebben. Hoe gaat het met jullie voeten? Was weer een mooi reisverslag leuk om te lezen en jullie te volgen. Inmiddels echte reizigers. Veel plezier nog en op naar de volgende bestemming. Liefs Jan en peet
  2. Inneke:
    13 januari 2013
    Hallo P&H. Ik kijk iedere dag in mijn mailbox of er weer een bericht is van jullie reis. Ik geniet van jullie fantastische verhalen. Spanje heb ik inmiddels geboekt en 27 juni ben ik terug.
    Liefs Inneke
  3. Rogier:
    13 januari 2013
    He P&H,

Stilletjes op de achtergrond al weken jullie boeiende verslagen te lezen, elke week weer de spanning die ik al kind had als ik wist dat de donald duck die dag kwam! Gaaf om zo aangehaakt te blijven en ik herken ook wel de sfeer en vrijheid van het reizen, al was ik dan in Indonesie en India. Morgenochtend weer naar mijn werk ...
    Fijne tijd en geniet, gr. Rog
  4. Joris en Jackie:
    14 januari 2013
    Mooi, ik hoop dat jullie dit enthousiasme nog 3,5 mnd volhouden!
    Way to Go!!

Hier alles OK, alleen erg koud geworden.
    Jax loopt nog steeds niet, de luie aap.
    Piet luistert nog steeds niet. Duh..
    Vin is verlieft op zijn DS.
    Zwembad nog steeds niet af, sauna wel.
  5. Jeroen:
    15 januari 2013
    Super om te lezen hoe ervaren jullie nu al zijn! Ga zo door!