Poging om van Ushuaia naar El Calafate te komen 18 op 19-1-13

18 januari 2013 - Ushuaia, Argentinië

Vrijdagochtend 18-1-13 in Ushuaia, voorbereiden tot vertrek naar El Calafate hebben we nog tot 13.00 uur tijd om te doden. Dorp in gegaan en toch nog veel moois ontdekt waaronder koffie met gebak in Ramos Generales een oud pakhuis dat is omgevormd tot een museum, koffietent, cafe annex bakker. Van plafond tot de grond volledig volgepakt met antieke en prachtige spullen.....voor Patty het ultieme voorbeeld zoals haar eigen horecagelegenheid eruit zou moeten zien, volmaakt, knus doch levendig en boeiend.
Bijzondere aan de genoemde reis is dat we onszelf eens een keer wilde verwennen met een binnenlandse vlucht met LADE, Argentijnse maatschappij. Ten eerste omdat we dan binnen 2,5 uur in El Calafate konden zijn, ten tweede dat je met de bus eerst hele stukken terug moest en er ongeveer minimaal een hele dag over zou doen en ten derde omdat deze vlucht verhoudingsgewijs best betaalbaar was en last-but-not-least we hoopten spectaculaire uitzichten te hebben over de bergtoppen en de gletsjers. Vol verwachting klopte ons hart, we hadden er zin in, even niet de bus in.....je snapt het waarschijnlijk wel, dit was toch wel erg positief gedacht van ons. Argentinie en reizen blijft vol 'verrassingen'.
Op het vliegveld werden we ineens verzocht om plaats te nemen in een busje, prima dachten wij, wetende dat er nog een klein vliegveldje is in Ushuaia. Let op, niemand werd iets toegelicht. Zaten we in dat kleine busje met een kleine 20 man op elkaar gepropt, reed de bus gewoon Ushuaia uit, bleek dat we helemaal naar Rio Grande gingen, de eerstvolgende grote plaats na Ushuaia, 4,5 uur met de bus. Vandaaruit zou er een vliegtuig naar El Calafate gaan.....komen we daar breekt volledig de pleuris uit want er gaat dus helemaal geen vliegtuig vanuit Rio Grande en na erg heen-en-weer geschreeuw eindigen we uiteindelijk met een Frans stel en een Duitse jongen die in Argentinie studeert (onze steun en toeverlaat qua communicatie aldaar met een hysterische LADE-dame). Conclusie van 17.30 uur wachten tot 20.45 uur in Rio Grande, vliegtuig naar Rio Gallegos en daarna met de nachtbus naar El Calafate, verwachtte aankomsttijd 02.30 uur. Natuurlijk kan je blijven zeggen, leuk dat avontuur in Argentinie, maar dit is wel een grensgeval, gelukkig hebben we gevijven steun aan elkaar. Vreemde is dat de andere reizigers via Comodoro Rivadavia verder reizen met de bus, wat een veel langere lijdensweg is, rare lui die Argentijnen. Helaas vliegen met LADE is direct de laatste keer, want no refund, dat kennen ze hier niet, zij vinden het al bijzonder genoeg dat we uiteindelijk in El Calafate terecht komen.....wordt vervolgd.
Begeleidende foto's houden jullie nog tegoed, deze blog is geschreven op Rio Grande-aeroporte.........denk maar even aan ons, we moeten veel over hebben voor al het moois wat ons in El Calafate te wachten staat

1. Lian en Ad:
    18 januari 2013
    K.t,k.t, jonge,jonge van de Argentijnse infrastructuur moet je het niet hebben. Hopelijk hebben we morgen niet hetzelfde probleem. Wij hebben dan wel Argentinan
    Airlines, maar zullen vannacht wel minder
    ogen dichtdoen. We hopen dat jullie in ieder geval veilig in El Calafate aangekomen zijn. We zullen aan jullie denken en we horen het hele verhaal wel in El Calafate.
    De wandeling in Parque Tierra del Fuego was geweldig. Veel roofvogels van heel dichtbij gezien. De grote vogel die jullie ook gezien hebben bij Lago Roca is trouwens een cara cara.
    Liefs en groetjes Lian en @d, we leven met jullie mee!!!!!!!
  2. Ed Klingens:
    19 januari 2013
    Hi Hans & Patty, in Nederland zijn we gewend te zeuren over de NS maar het verhaal van jullie herken ik ook maar dan voor Thailand. Uiteindelijk komt alles goed maar de procedures of weg of wijze waarop wordt iedere keer weer verandert, ze doen zoals het op dat moment uitkomt!
    Dat idee van de horeca gelegenheid van Patty zie ik helemaal voor me, doen zou ik zeggen en in oud Scheveningen! Ik wordt stamgast!

Veel plezier nog met het vervolg! Groeten Nong Yao en Ed.
  3. Inneke:
    19 januari 2013
    Wel avontuurlijk en spannend. Dit soort perikelen heb ik ook in Indonesie meegemaakt. dat noemen dan plan plan. take your time.
    groetjes Inneke
  4. Jeroen:
    19 januari 2013
    Volgende keer ff 9292OV checken :-) Wat een belevenis...