Laatste dag Chile en eerste indruk Bolivia t/m 28-2

28 februari 2013 - Cochabamba, Bolivia

Patty is stoer, ze heeft aan de hotel cheffin gevraagd of we de kamer in Arica mochten aanhouden tot s'avonds, de bus naar Cochabamba zou pas om 24.00 uur vertrekken. En zowaar zonder bijbetalen konden we onze kamer houden, heerlijk.
S'morgens de berg beklommen waar Cristobal over zee uitkijkt, een behoorlijke klim, maar het resultaat was prachtig, een geweldig uitzicht over stad en zee.
De zee blijft lonken dus s'middags maar weer naar het strand gegaan, per slot van rekening zullen we de komende weken geen strand meer zien. Patty nog een ketting gekocht van een hele oude dame die er iedere dag eentje maakt op het strand, erg aandoenlijk.
S'avonds gegeten bij de chinees (heet hier Chifa, is een soort verzuid-amerikaanste chinees) en ons daarna op gaan maken voor onze reis naar Bolivia en afscheid nemen van Chili.
Nogmaals Chili is ons zeer goed bevallen, een prachtig land, lieve mensen en heerlijk eten. Een bijzonder land, lang en niet breed. Kijk je naar rechts zie je de zee, draai je je om zie je het indrukwekkende Andesgebergte. Adios Chile.
Naar de terminal en wachten op de bus naar Cochabamba, 24.00 geen bus, uiteindelijk om 01.30 uur konden we vertrekken. Een luxe bus, cama (luxe bedstoelen) op door de Andes naar Bolivia, we zouden om 12.00 uur aankomen in Cochabamba, de lezer begrijpt al dat dit wel iets later zou worden.
S'nachts om 3.30 uur parkeert de bus op ca 4000 meter hoogte met de mededeling dat we een paar uur moeten wachten voor de grens opengaat, een déjà vue. Dus proberen te slapen, overigens lukte dat wonderwel, en s'ochtends wakker worden met een barstende koppijn, de hoogte heeft toegeslagen, een voorproefje voor La Paz (ligt op 3700 meter). We hebben inmiddels begrepen dat je coca bladeren moet kouwen, dat schijnt te helpen, dus toch nog aan de coke, alleen hebben we die nu nog niet bij ons.
Door het lange wachten, de grensovergang ging redelijk soepel, wisten we al dat 12.00 uur een utopie was, het zou wel 17.00 uur worden. Maar ach de busreis door de Andes was zeer indrukwekkend, wat een prachtig gebergte. ( zie foto's). Gelijk aangekomen in Bolivia zagen we al dat alles anders zou zijn t.o.v Chili en Argentinië. Om 17.30 aangekomen in Cochabamba, gelukkig hadden we al een hostel geregeld en ook nog op loopafstand van de busterminal. Keurig hostel.
S'avonds de stad ingelopen, indrukwekkend, overal straatverkoop door mensen in prachtige klederdrachten, chaotisch verkeer, en geen eettent te vinden waar ze ook bier verkopen. Uiteindelijk terecht gekomen in een soort eetschuur waar we lentejas (linzen) hebben gegeten met vies alcoholvrij bier.
Voldaan gaan slapen met de gedachte dat Bolivia ons nog heel veel moois gaat brengen. Een belangrijke constatering is overigens dat Bolivia super goedkoop is. De linzenmaaltijd met bier kostte ons € 5,- . Weer even schakelen want het is hier 5 uur tijdsverschil met Nederland, dus is het hier 17.00 uur is dan is het in NL 22.00 uur.
woensdag 27-2 de stad gaan verkennen, o.a naar een cementerio (begraafplaats) Colina de San Sebastian, waar de kisten opgestapeld liggen in een soort flatgebouwen.
Daarna het centrum gaan verkennen, langs de Rio Rocha gelopen. Cochabamba is een echt Boliviaanse stad, overal straatverkoop en markten oa de gigagrote Mercado de Ferias de Pampa, naar het voetbalstadion (Sedede Cochabamba) gegaan en uiteindelijk een geweldig kroeg gevonden met lekker boliviaans bier, hardrock muziek en zowaar moderne jonge mensen, s'avonds hebben we er ook gegeten.
Donderdag opnieuw naar de busterminal geweest om de busreis naar La Paz voor 1 maart te reserveren, dit bleek niet mogelijk alleen op de dag zelf kon je gemiddeld ieder half uur kiezen uit bussen richting La Paz. Je werd overspoeld door verkopers die je op dat moment in hun bus probeerden te praten, behoorlijk arelaxed, maar goed, zo werken ze hier dus morgen gaan we het avontuur aan en we komen vast in La Paz terecht. Vanuit de busterminal door de markten omhoog geklommen, langs Laguna Alalay gelopen (was niet echt indrukwekkend) en door tot megaberg uitkijkend op Cochabamba om met de kabelbaan naar Cristo de La Concordia en het uitkijkpunt te gaan. Eindelijk een kabelbaantje dat het deed, deze Cristo was nog groter dan die van Arica, indrukwekkend. Gelunched in een sjiek restaurant in de uitgaanswijk, 4 gangen verantwoord voor € 6,- samen, we blijven ons maar afvragen of we verkeerd omrekenen, wat is Bolivia goedkoop, we voelen ons bijna gegeneerd zo 'rijk' ineens. Vandaag was een benauwde en hete dag wat ons niet in de koude kleren ging zitten, maar goed er komen koudere temperaturen aan in La Paz, dus nu nog maar genieten van de hitte.
Tot snel weer....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Inneke:
    1 maart 2013
    Hallo Hans en Patty. Ik geniet nog steeds van jullie verhalen en wat zien jullie veel moois. Ik ga ze ook allemaal bewaren om later nog eens terug te lezen. liefs Inneke xx
  2. Jeroen:
    1 maart 2013
    Wat een geweldige verhalen. We reizen gewoon met jullie mee. Bolivia zier er nog authentiek uit. Veel succes richting la paz ! Liefs van ons