Bolivia, La Paz 1 t/m 4 maart

4 maart 2013 - La Paz, Bolivia

Vrijdagmorgen 1 maart, Cochabamba, heel vroeg opgestaan en naar de busterminal gelopen.
Inderdaad je kan op de dag tickets kopen voor de bus, we werden belaagd door tientallen personen die je een bus wilden inpraten. Wij hadden ons besluit al genomen met welke maatschappij we wilden, dus kaarten gekocht voorin bovenin een dubbeldekker, konden we al het prachtigs onderweg goed zien. En het was prachtig, wat een mega-landschappen, bergen. We zijn tot op 4500 meter hoogte gekomen, sensationeel. Naast ons zat een moeder met een zoontje van ca 6 maanden, deze gringo heeft ons ook nog de hele reis geëntertaind, een schatje. Gaf geen kik.
Om 3 uur aangekomen in La Paz, een indrukwekkende binnenkomst, een mega stad op 3700 meter hoogte in de bergen, adembenemend mooi.
In La Paz een taxi genomen naar het hotel, weer een verbazing, een taxiritje kost € 1,60. Keurig hotel, goede kamer met uitzicht over La Paz en de markten. S'avonds de stad nog even ingegaan om een hapje te eten. We merken dat de hoogte toeslaat (hoofdpijn en moe) en besluiten na een kort rondje door het oude centrum et een flesje rum terug te gaan naar het hotel.
Zaterdag wakker geworden met een enorme herrie blijkt om 6 uur de markten al te worden opgebouwd en geloof ons half La Paz bestaat uit straatverkoop, je kijkt je ogen uit. Dus snel naar buiten en de stad verkennen, coca bladeren gekocht (moet je op kouwen, geeft energie), bah wat smerig, en gaan. Maar dat valt tegen, geen straat te vinden die niet stijgt of daalt. En de temperatuur is toch iets hoger dan we dachten, gewoon warm en drukkend benauwd. Een taxi genomen naar de " 3 bruggen" gelegen in een buitenwijk en vandaar dachten we wel eventjes terug te lopen naar het centrum, wel gelukt maar totaal gesloopt, in de middag toch nog naar de San Pedro buurt gegaan (zaken district) in gesprek geraakt met een Boliviaanse dame (Isabel) die erg goed Engels sprak. Zij heeft ons een aantal waardevolle tips gegeven. Eind van middag een museumpje gepikt (Arte Contemporaneo) het museum is binnen en buiten ontworpen door Eiffel, erg bijzonder en ook vele mooie kustwerken waarvan weer een aantal van Che- Che is hier in Bolivia een grote jongen-
Terug gegaan naar het hotel en vlak voor we binnen waren brak er een enorme hoosbui los, inmiddels weten we dat het elke dag aan het eind van de middag een uurtje gaat regenen. S'avonds gaan eten in een Cubaans restaurant met live muziek en het zoontje van ongeveer 3 van de eigenaresse die midden in de zaak aan het dansen was en voldaan naar het hotel gegaan.
Zondag, op aanraden van de Boliviaanse dame, met de toeristenbus naar de Valle de la Luna gegaan. Niet direct ons ding zo'n open Engelse dubbeldeckerbus maar we hebben zoveel onverwachts La Paz buiten het centrum gezien, dat we het niet hadden willen missen. Onbeschrijflijk mooi, bekijk dus maar de bijgaande foto's. Lekker even de rust opgezocht in het constant bedrijvige La Paz waar vooral het verkeer dat mekaar geen centimeter ruimte geeft en gewoon doordrukt, iedereen toetert en geen rekening houdt met voetgangers. Ok 24/7 wereldstadgevoel, maar ook beetje vermoeiend. S'avonds onverwacht terecht gekomen in een Nederlandse kroeg en geloof ons het gaf een goed gevoel na 3 maanden weer iets Nederlands te zien. Morgen gaan we er echt Nederlands eten. Nog in gesprek geraakt met mensen die we in Ushuaia hadden ontmoet, een Duitser en een Australische, en wederom gesloopt maar voldaan teruggeklommen naar ons hotel. Oorspronkelijk zijn we naar het prachtige Estadium Hernando Siles gegaan om naar FC La Paz te kijken, speelde ze helemaal niet, balen, hadden we toch verkeerd begrepen via de voetbalinfo op internet.
Maandag eerst onze vervolgstappen proberen vast te stellen, na lange discussies en info van een aardige hoteldame, zijn we er uit. Woensdag gaan we naar Coroico voor 2 dagen en daarna via La Paz naar Copacabana aan het Lago Titicaca, vlakbij de grens van Peru.
De stad weer ingegaan, met als doel de paleizen en het kunst district.
Wederom indrukwekkende gebouwen, en prachtige kunststraatjes en heel veel straatverkoop. Beland in een druk familierestaurant waar alleen maar Bolivianen zaten en waar je voor € 1,60 een 3-gangen menu kon eten, je gelooft het gewoon niet. Konden ons niet inhouden en tevens lekker gewinkeld.
Vanavond gaan we eten in de eerder genoemde Nederlandse kroeg.

1. Marjan:
    5 maart 2013
    Lieve Patty en Hans,

Wat een prachtig verhaal weer, en wat heerlijk jullie enthousiasme te lezen voor elke plek waar jullie komen,
    Marjanxx
  2. Saskia:
    6 maart 2013
    Lieve Patty en Hans,

Wat een mooie foto's, we krijgen gelijk een goede indruk van het land. Heel veel plezier nog.

Liefs Dave, Sas en de kids
  3. Paulien en jan:
    10 maart 2013
    Geweldig jullie verhalen en.... petje af dat jullie het zo volhouden zo gedetailleerd te schrijven, want reizen is soms hard werken en ook heeel erg vermoeiend!!! Wij zijn net terug uit India. Er was weer een groot festival, dus.... ook weer veel indrukken! Maar geniet ook heel erg van jullie verhalen!!! Bolivia lijkt me ook echt wel wat!!!!!!
    liefs Jan en Paulien