El Calafate, hoogtepunt Glaciartocht op 20-01-13

21 januari 2013 - El Calafate, Argentinië

Eindelijk is DE dag aangebroken dat we de veelbelovende gletsjers van Patagonie mogen zien, we zijn er zelfs een beetje zenuwachtig van.
We dachten als we het doen, deze 'Once in a lifetime'-ervaring dan moeten we het ook goed doen dus hebben een zeer prijzige boottocht geboekt die ons langs de 3 belangrijkste gletsjers zou varen. Om 07.15 uur werden we door een busje opgehaald bij de hostel, onze nieuwe vrienden Ad en Lian waren ook gezellig mee, natuurlijk moest je nog extra een dure entreekaart voor het Parque National Los Glaciares betalen en rond 09.00 uur vertrok de boot. Gelukkig hadden we een goede plek aan het raam want het was een volle boot en niemand wilde in het middengedeelte zitten qua uitzicht. Op het toegevoegde kaartje zie je duidelijk hoe we zijn gevaren, eerst naar Glaciar Upsala naar Glaciar Spegazzini naar Glaciar Perito Moreno. Allen alleen bereikbaar cq zichtbaar via de Lago Argentina. Uitzondering was de Perito Moreno die was ook bereikbaar via land waar je dan naar een mirador (uitzichtspunt) gaat en je allemaal vanaf dezelfde plek uitzicht hebt over deze Glaciar.....je snapt wel hoe veel gaver het via de boot was als je er langs gingen varen....
In totaal hebben we zeker 150 kilometer gevaren en af-en-toe ging de boot zo hard dat het buiten qua koude ijswind niet houdbaar was. Ging hij zachter of hield hij aan bij een gletsjer dan was het gewoon warm in de zon, dus Hans en Patty hadden gewoon de korte broek aangetrokken, wat eigenlijk vooral s'morgens iets te voorbarig bleek, maar goed terug naar al het prachtigs wat we hebben mogen zien.
De eerste gletsjer, de Glaciar Upsala, was met name bijzonder door de vele losse ijsschotsen die er vanaf vielen en in de zee dreven, letterlijk tussen de ijsschotsen door ging je naar deze gletsjer, zie foto's.
De tweede gletsjer, de Glaciar Spegazzini, was met name bijzonder omdat je de gletsjer van de berg de zee in zag komen en hier een hele wand vormde en daarnaast is het de hoogste Glaciarberg.
De laatste gletsjer is de meest beroemdste gletsjer en ook wel de mooiste, de Glaciar Perito Moreno. Blijkt dat het oppervlakte hiervan net zo groot is als heel Buenos Airescity. ( Dit was echter moeilijk om goed te zien omdat je het dan hoog vanbovenuit zou moeten zien) Mooiste hieraan waren met name de grote scheuren die vanaf de toppen te zien waren en die dan konden afbrokkelen. Deze gletsjer groeit ook weer aan als het kouder wordt.
Toen we daar waren zijn er hele kleine ijsbrokken afgebrokkeld wat wel een heel vreemd zacht doch doordringende DOF qua geluid in de zee liet weerklinken. Helaas is dit niet op foto vast te leggen daarvoor is het ijsoppervlakte te groot.
We hebben niet echt de woorden om goed uit te leggen wat voor waanzinnige mooie en bijzondere ervaring dit was, zo prachtig gewoon onwerkelijk. Frusterend blijft dat je er alleen kan komen met overvolle toeristenboottrips en dat iedereen zich verdringt aan de reling om goede foto's te kunnen maken, had vaak de neiging om iemand een zetje overboord te geven, met name die psycho-Japanners met hun mondkapjes voor, die leven volledig in hun eigen wereld en zijn volledig onsociaal.
We hebben een geweldige dag gehad samen met Ad en Lian en de prachtige gletsjers, rond 17.30 uur waren we weer in El Calafate-centro en hebben we er een lekker pilsje op gedronken.
Helaas heeft Hans waarschijnlijk wel kou gevat want hij heeft keelpijn en een zware nacht achter de rug omdat hij moest overgeven. Patty schrijft nu dit verslag terwijl Hans nog als een zombie rondloopt. Gelukkig na de boottrip want anders was het wel erg kattig voor Hans geweest.
We hebben naast de toegevoegde foto's ook prachtige filmpjes weten te maken maar vooralsnog lukt het plaatsen hiervan op de reisblog nog niet, wat we zwaar balen vinden want de filmpjes benadrukken de grootsheid van ons gletsjeravontuur. Enjoy our pictures!

1. Ingrid Moorman-Waleson:
    Hoihoi,
    Wat super die fotoos en wat een geweldiig verhaal weer. Heerlijk een beetje erg meegenieten met jullie!!!!!!!!!!!!!
    Hans beterschap en op naar het volgende avontuur.
    Groeten.
    Ingrid
  2. Jan:
    21 januari 2013
    Geweldig en ik snap dat jullie genieten ga zo door!! En Hansje snel weer beter worden maar je kan je ook even laten verzorgen door Zuster patty. xx
  3. Suzan:
    Wauw!! Indrukwekkende foto's!
    In het 'echt' is het vast nog veel mooier!
    Die ervaring neemt jullie meer af...
    Geniet en voor Hans veel beterschap!!
    x Suzan
  4. Jeroen:
    Gaaf zeg. Ben benieuwd naar de filmpjes. Beterschap Hans. Grt Jeroen
  5. 5-michjes:
    22 januari 2013
    Thank you for traveling with Moorman/Scott travels. We more than enjoyed your company. Wat een super verhaal weer. Jullie kunnen straks jullie eigen reisbureau beginnen met alle ervaringen. Gelukkig komen jullie af en toe nog Nederlanders tegen anders moeten wij straks spaans gaan leren. dikke kus en beterschap Hans
  6. Alies en Martijn:
    22 januari 2013
    Hans.. een mondkapje ingeslikt...? Beterschap!
    Oh, wat weten jullie ons te boeien met de verhalen. Ondanks dat we niet iedere keer reageren, lezen we wel trouw!
    Staan de fillumpies al op youtube?
    Voor de volgende keer.. als er 1 Japanner over boord is, volgen er meer ;-)
  7. Wilma, Francis en Charmaine:
    Hallowah wereldreizigers,

Wat een verhaal weer zeg. Het is maar goed, dat jullie meer dan 3 weken hebben ha hi, want anders zie je al dat moois niet met die ellenlange reisvertragingen. Maar je krijg er wel wat voor terug zet. Wij moeten het helaas doen met onze eigen sneeuw en de beelden op tv van Frozen planet en Earthflight.
    Hopelijk is Hans weer opgeknapt, die globetrotter. En Patty niet teveel "Duitse"vrienden maken, want Joli wordt een beetje jaloers. In afwachting van jullie nieuwe reisverhaal wensen wij jullie weer viel spassssss !!!!

Groetjes en veel liefs,

Wilma/Francis/kids en een hughhh van Joli.
    By the way:
    Ik ga aan het eind van het seizoen Antibarbari verlaten en word hoofdtrainer bij v.v. PFC in Geervliet/1e klasser zondag.
  8. Paulien en jan:
    22 januari 2013
    Wat mooi!!!!(de foto's en het verhaal) En jullie hebben het in het echt gezien en wat zal dat wonderbaarlijke schoonheid zijn!!!
    En die blauwe lucht........
  9. Rob en Elly Bloemen:
    8 februari 2013
    Wat een geweldig gebied met die gletchers.
    Mooie foto's hoor.
    Jullie maken een bijzondere reis.

Groetjes

Elly en Rob