Op weg naar Chili 22-1 t/m 25-1 via Los Antiguos

25 januari 2013 - Los Antiguos, Argentinië

De hele dag wat rondgehangen in El Calafate, rondhangen betekent in onze termen heel veel wandelen. De bus vertrekt pas vannacht om 1.00 uur, gelukkig mogen we onze spullen in het hostel achterlaten en nog gebruik maken van alle faciliteiten. Nogmaals een geweldig hostel die we iedereen kunnen aanbevelen.
Eindelijk de bus in en op voor een rit van minimaal 15 uur. Eenmaal in de bus eerst settelen, een flinke slok whisky en proberen te slapen. Wonderwel het lukt, we vallen snel in slaap. De volgende ochtend door een enorm geschud en geschommel wakker geworden, blijkt de bus op een onverharde weg te rijden, een déjà vue, eerder meegemaakt richting Ushuaia. We rijden op de legendarische Route 40, de weg dwars door (zuid naar noord) Argentinië. Deze weg is 5100 km lang, grotendeels nog onverhard, en daarmee de langste weg ter wereld, een leuk weetjedatje.
Ondanks het gehobbel valt de reis mee, mooie landschappen, we raken denken we gewend aan de busritten. Interessante buschauffeurs die elkaar afwisselen, want deze rit gaat uiteindelijk helemaal door tot Bariloche, gewoon nog 12 uur in de bus vanaf Los Antiguos.
S'avonds om 1/2 7 komen we aan in Los Antiguos, maar een uur te laat.
Los Antiguos is het Tiel van Argentinie, ook wel de kersenstad genoemd en ligt op de grens met Chili. Het ligt aan Lago Buenos Aires, waarvanuit de Rio Los Antiguos stroomt, deze rivier stroomt door het gehele stadje als een soort irrigatiesysteem voor alle tuinbouw, erg inventief. We hadden vooraf geen hostel geboekt, dus op zoek. Het eerste hostel/hotel vonden we te duur, we gaan -en moeten-steeds meer op de kleintjes letten, dus verder. Komt een mevrouw achter ons aan rennen met de vraag of we een kamer zoeken, zij had wel een appartement te huur. Toch wel een beetje argwanend zijn we met haar meegelopen. En inderdaad ze had een appartement en we besloten het risico te nemen. Achteraf een goede keus, leuk appartement voor niet al te veel geld inclusief een nieuw vriendje voor Patty, een lieve zwarte jonge hond om mee te knuffelen, maar exclusief wifi.
S'avonds het dorp ingegaan, een mooi vriendelijk dorp, en heerlijk gegeten bij een van de weinige restaurants in het stadje. De eigenaar bleek een Argentijn te zijn die heel lang in Nederland heeft gewoond en dus goed Nederlands sprak. Na een lange dag heerlijk geslapen in ons appartement.
Vandaag (24-1) eerst kijken hoe we onze reis vervolgen, we zijn er snel uit en gaan naar het busstation om de volgende rit naar Coihaique (Chili) te boeken. Chili inkomen vanuit Argentinië blijkt toch iets bijzonderder qua reizen dan we in eerste instantie dachten, we moeten eerst met een apart busje de grens over naar Chile Chico, 4 km maar dat duurt ongeveer 2 uur, omdat we inmiddels weten dat het lang duurt om door de grenspost te komen, formulieren, tig controles ( zie onze vorige ervaring door Chili naar Ushuaia).
In Chico moeten we met met de veerboot het meer Lago Buenos Aires (in Chili heet dit meer Lago General Carrera) oversteken en dan kunnen we met de bus naar Coihaique, we gaan het beleven.
Grappig detail je mag absoluut geen vis, vlees, kaas, groentes en fruit meenemen naar Chili, hier wordt je streng op gecontroleerd. Dus een gehele dag in de bus betekend leven op koekjes, water en zoute crackers. Wij hebben bedacht om vers brood bij de panaderia (bakker) te halen en een potje Dulche de Leche (chocoladepasta maar dan van gecarameliseerde suiker).
Voor de rest van de dag hebben we genoten van de verschillende miramars op het Andesgebergte( uitkijkposten), het meer, de Chacra's( dit is fruittuinbouw), al met al weer flink gewandeld en genoten. Los Antiguos was een prima tussenstop, maar vrijdag eindelijk naar Chili op naar nieuwe avonturen en culturen.
Vandaag 25-1 het daadwerkelijke verslag van bovengenoemde reis. We hadden op 24-1 een kerel gesproken die ons wel naar Chico Chile zou brengen, we moesten voor 10 uur aanwezig zijn op de busterminal. Wij om 09.30 uur al daar en maar wachten en maar wachten, uiteindelijk kwam hij na 10.30 uur aankakken en zei dat hij niet naar Chile Chico reed maar dat we wel net een andere busmaatschappij om 11.00 uur meekonden, conclusie rond 11.30 uur vertrokken met de bus door de douane van Argentinië en daarna weer apart door de douane van Chile, (viel qua wachten mee dit keer, weer 2 stempels in ons paspoort erbij) door tot Chile Chico en daar weer aan ons lot overgelaten. Opgetrokken met een Amerikaan, Israelier en een Canadese en via een lieve Chileense naar de haven verwezen waar een ferry ons naar Puerto Ibanez zou brengen, die vertrok om 16.00 uur. Wij op zoek naar een bank voor Chileense pesos en wat te eten en op de best luxe ferry, 2,5 uur voor €6,- samen en aansluitend heeft Patty met slijmen een busrit van 3 uur door de prachtige Andesgebergten naar Coyhaigue weten te regelen, daarna op de bonnefooi een simpele hospedajes gevonden in het centrum, onder de hospadajes zit een nachtwinkel dus we zitten goed. Al met al een geweldige reis gehad maar wel volledig op eigen kracht weten te regelen, we voelen ons echte wereldreizigers. Heerlijk een soort rijk gevulde vissoep gegeten met Chileense biertjes, morgen uitzoeken hoe we naar Puerto Montt komen de volgende bestemming maar eerst Coyhaigue ontdekken....

1. Eef:
    26 januari 2013
    heej lieverds! mooi vehaal en foto's weer! heel veel plezier met het ontdekken van chili! ben reuze benieuwd naar jullie avonturen. kus xx
  2. Paulien en jan:
    27 januari 2013
    Ja, dat is het echte reizen, zoals jullie het doen. Gweldig om alles weer te lezen. Nou die lange busreizen en dan ook nog lapen, daar neem ik mijn petje voor af!! Mooie foto Patty op die touwen!!!
    Hier in de duinen is het overigens ook zóóó mooi geweest met de sneeuw en blauwe luchten!
  3. Jan en Peet:
    Hè hallo daar,

Alles gaat jullie goed af lezen we. Lekker busreisje, whisky en kachelen maar. Volgens ons genieten jullie maximaal. Veel nieuwe/mooie plekken, veel wandelen (gezond hoor), goede hostels, Lekker eten en drinken. Het kan niet op. En dat bijna overal in korte broek. bah, we moeten we niet aan denken! Veel plezier verder en denk vooral niet ons..... Dikke kus, Jan en Peet
  4. Jolanda:
    Ha P&H,

Weer genoten van mooie foto's en verhalen..het kan niet op, of toch wel gezien de kleintjes waar jullie op moeten letten, anders kunnen we nog een inzamel actie houden... maar op de kleintjes letten kan ook leuk zijn. Veel plezier. x Jo
  5. Marjo:
    29 januari 2013
    Wat houden jullie ons goed op de hoogte van jullie prachtige reis!! Het is iedere keer weer genieten. En wat fijn dat alles zo voorspoedig verloopt! Nog een fijne voortzetting. Lfs van Marjo