Coyhaique en Puerto Ayes Chili 26 en 27 januari

27 januari 2013 - Coyhaique, Chili

Zo om te beginnen wil ik eerst uitwijden over de geweldige eerste indruk die we hebben opgedaan over de Chilenen met name in vergelijk met de Argentijnen. Vanzelfsprekend behulpzamer, geintresseerde in je en tot nu toe kon nog niet een Chileen ook maar 1 woord Engels verstaan, dan blijven ze gewoon lief naar glimlachen tot je het in het Spaans probeert. Ach, goede oefening voor ons, maar soms wel lastig als we bijvoorbeeld voor onze volgende busreis boeken tot 4x terug moesten komen om deze geregeld te hebben.
Eerst even terug naar positief Chile. We hadden het helemaal gehad met de eenzijdige keuken van Argentinië en we hebben nu na 3 dagen Chile alleen nog maar heerlijk en verrassend gegeten, eindelijk nieuwe smaken, eindelijk knoflook en pepers/picante...nu ervaart met name Patty hoe erg ze dit gemist heeft, veel vis gegeten. Avond gegeten in een huiskamerrestaurant gerund door een oudere vrouw in d'r eentje, ze was zo lief en ze kon zo goed koken, super.
Voorzichtig positief ervaren we ook dat het Chile tot nu toe, we zijn nog niet in Santiago geweest, goedkoper is en we hebben dus ook flink gesjopt. 2 stoere T-shirts voor Hans en een sweater voor Patty nog geen € 10,- samen.
Het is hier heel mooi qua natuur zo tussen het Andesgebergte, heel groen en zoveel prachtige rozen, gewoon rozenbomen, veel hortensias en weer heel veel mooie en lieve straathonden. We hebben een middag in het park gekeken naar een kindertoneelstuk met muziek, stuk was heel suf maar de Chilenen ongegeneerd bekijken met al die prachtige kinderen inclusief al die tientallen straathonden die een bepaalde hierarchie hebben in en om het park in zeer inspirend. We blijven maar zeggen die hond en dat kind, die nemen we mee....wachtend in Los Antiguos bij de busterminal was een vrouwtjes herdershond, we noemden haar Chica want zij was de allermooiste en liefste. Ging bij je liggen en legde dan haar kop bij je op schoot en iedereen was lief zelfs de kinderen.
We gaan nu een extreme busrit maken van Coyhaique Chile naar Osorno Chile. Lijkt niet zo ingewikkeld maar dat gaat wel weer over Argentinië via Bariloche, weer 2 keer in-en uitchecken bij de grenzen wat steeds gemiddeld 2 uur kost. We wilden via Chile reizen met bussen en boten maar we werden over dit plan gewoon uitgelachen bij de busterminal want dat was een onmogelijke optie. We stappen op maandag 28-1 om 14.00 uur in de bus en zijn 21 uur later, dus dinsdagmiddag 29-1 (als alles goed gaat) in Osorno. Plan om naar Puerto Montt te gaan hebben we laten varen, is namelijk niet logisch en zo bijzonder blijkt Puerto Montt ook niet te zijn.
Gelukkig hebben we al een leuke hostal in Osorno weten te boeken, dus we kunnen bij aankomst direct bijtrekken. Dus we zijn dinsdagavond pas weer bereikbaar indien de wifi in de hostal in Osorno meewerkt. Bijgevoegde foto's zijn vanuit Chico Chile, Los Antiguos, Coyhaique en Puerto Ayes. Zondag zijn we een dagje op en neer naar Puerto Ayes geweest was een leuk uitje naar een schattig, beetje slaapdorpje.
Tot snel, liefs van ons.....reizend tussen Chili en Argentinië vooralsnog....

1. Ingrid Moorman-Waleson:
    Hoi Tortels,
    Kijk je uit Hans met al dat lekkere eten!!!!!!!!
    Jouw hoofd past nog net op mijn scherm en Patty nog RUIM!
    Bruin worden is mooi, maar te wordt legitimeren, over heeeeeeel lange tijd op Schiphol. Overbodig te zeggen.......blijf genieten. Lieve groet van, Ingrid
    op Schiphol. Kijk weer uit naar het volgende verhaal.
  2. Ans:
    Ha Patty en Hans,
    Jullie maken een prachtige reis en ondernemen veel om jullie doelen te bereiken! Volg jullie verhalen regelmatig. Van Chili hoor je inderdaad altijd dat dit het Zuid-Amerikaanse land is, dat het dichtstbij de Nederlandse cultuur staat (als je het zo kan zeggen). Je zal vast wel weten/horen dat in de moeilijke tijd veel Chilenen naar Nederland vluchtten. Latere regeringen kennen politici die hier (en hun kinderen) gestudeerd hebben, zoals bij een minister van Onderwijs het geval was. Ben benieuwd hoe jullie Chili verder gaan ervaren! Steek ik ook weer wat van op. Un abroza y un buen viaje!
  3. Jan:
    Hola quappo en quappa
    Heerlijk weer te lezen dat jullie het zo goed hebben en dat het jullie aan niks ontbreekt.

Hier is het saai maar dat komt wel weer de kortste dag is geweest en we gaan qua temperatuur een beetje richting lente deze week. Succes met de reis en we horen het dan wel op woensdag hoe het gegaan is.

Beso
  4. Rob:
    28 januari 2013
    Ik zou een honden/katten opvang beginnen daar + hostel voor familie en vrienden natuurlijk, kunnen we komen helpen! :)
  5. Nelleke:
    28 januari 2013
    Heerlijk toch zoveel te zien en alle tijd om lekker te genieten! Dat doen we hier niet goed, maar ja 't is hier ook allemaal niet zo spannend, sneeuw weer gesmolten en nog steeds donkere dagen, nou 1 nieuwtje dan lees net dat onze BEA afstand gaat doen van de troon. Liefs, lekker blijven genieten samen!
  6. Marjan:
    29 januari 2013
    Hoi Hans en Patty,
    Leuk om te horen dat jullie Chili nu al positief ervaren, ik zal het aan Oscar doorgeven!
    De sneeuw is hier gesmolten, helaas ook in mijn huisje, grote schade opgelopen maar de verzekering heb ik dus niet voor niets betaald al die tijd, ga er nu eindelijk van profiteren.
    Heeeeel veel plezier nog, ik lees de verhalen met veel plezier,
    liefs,
    Marjan