Concepcion en Pichilemu 3 t/m 7-2

7 februari 2013 - Concepción, Chili

Na een paar heerlijk 'verwen'-dagen in Valdivia/ Niebla zijn we op zondag verder gereisd naar Concepcion. Vantevoren hadden we geen hostal geboekt, dus op de bonnefooi. Concepcion is een van de grootste steden van Chile. Kwamen we daar aan op zondag, volledig uitgestorven....prima hostel gevonden en toen toch maar op zoek naar wat vertier en iets te eten. Na lang zoeken zagen we toch wel vaak Chilenen met tasjes en eten vanuit een bepaalde richting komen....bleek in Parque Ecador, groot familiepark aan de rand van Concepcion een International Festival des Artes gehouden te worden. Meerdere grote hallen met honderden kraampjes met 'kunst'(handenarbeid) uit vele landen, een grote eet- en drinkhal en daarnaast veel entertainment en duizenden, duizenden Chilenen.
Wij vonden het heerlijk om in dit typische Chileense uitje onderbedolven te worden, vooral de groteske band aan het einde van de avond in het park met dansende en meezingende Chilenen, geweldig. Stonden we daar mee te zingen ( onvoorstelbaar hoeveel Spaanstalige hits we ook in NL hebben gehad) met een Mojito (€ 2,15) in de hand.
Volgende dag Concepcion by day ontdekken, mooie best grote stad met name het centrum, hele dag gewandeld en s'avonds toch moeite moeten doen om een normaal restaurant te vinden, niet gevonden maar wel in een leuke en zeer foute drukbevolkte karaokebar beland, waar alleen Spaanse schlagers werden gezongen door diverse homo's aldaar.....pitcher cerveza met papatje stoofkip gedeeld (groot bord met patat en daarop een prut van kip met ui ed waar je dan met de gehele tafel met je vork in prikt, in Chile te verkrijgen in bijna iedere bar) en uiteraard een paar Pisco Sours. Conclusie we hebben zeer cultureel verantwoorde dagen gehad in Concepcion.
Dinsdag door naar Pichilemu, wat alleen mogelijk was via een overstap in San Fernando. De overstap hadden we niet geboekt. Na een rit waar we aan boord konden kiezen uit diverse lunchgerechten, 2 broodjes besteld, werd er onderweg gestopt werden de lunches voor iedereen afgeleverd en werd er direct weer verder gereden, betere verzorging dan in een gemiddeld vliegtuig, om 3 uur in San Fernando gedropt, niet in de stad maar gewoon bij een bushalte langs de snelweg. Dus een stuk langs de snelweg gelopen en de eerste afslag San Fernando genomen. Klote dus, gelukkig een aardige Chileen tegen gekomen die ons vertelde dat het toch wel 1,5 km lopen was naar de busterminal, toch maar een taxi genomen naar de terminal. Daar aangekomen stond de bus naar Pichilemu al klaar, wij als een gek naar loket om kaartjes te halen, de buschauffeur wachtte zelfs op ons, was de bus al vol.....jammer dan, rond 5 uur konden we de volgende bus krijgen. Wij San Fernando in, grappig doorreisstadje waar we even koffie en en biertje hebben gedronken en weer 3 uur in bus, door enorme wijngebieden gereden, kwamen we bijna Pichilemu binnen, politiecontrole, iedereen paspoorten en ID's afgeven, ging zo'n patsertje alle namen checken via de telefoon, iedereen kon meegenieten en hij maar lachen, behoorlijk sneu allemaal vooral te bedenken dat onze paspoorten, nee, daar kon hij niks mee, dus wij hoefden niet gecheckt te worden. Eindelijk in Pichilemu aangekomen en op zoek naar een 'herberg'. Snel een hostel/hotel gevonden, waarlijk een geweldig hotel, bestaande uit een enorme hal met daaromheen alle kamers, een enorm terras en een zwembad, uitkijkend over de bergen rond Pichilemu en dat voor weinig geld. Bij de uitstap werden we overigens overspoeld door Chilenen die wel een kamer voor ons hadden (hospedages, cabanas), maar eigenwijs als we zijn trokken we gelukkig ons eigen plan.
Pichilemu is een echte Chileense toeristenplek, alleen maar eettentjes, niveau snackbar, prulwinkeltjes, kioskos en een enorm strand en dat is super...zwart zand met metershoge golven. Gedeelte met paarden op het strand waar je dan als een echte gringo op kan rijden, op de foto met een lama, vis kopen en eten rechtstreeks vanuit de vissersbootjes, surfen en veel vermaak eromheen zoals kartbanen, kabelbanen en kermisattracties en niet te vergeten 2 circussen tegelijkertijd in Pichilemu. Strand vervolgt verder in grilliger gedeeltes met rotsen, waterplanten en hier hebben we een prachtige wandeling gemaakt. S'morgens was het nog volledig bewolkt. S'middags op strand gelegen en genoten van de drukte om ons heen, de woeste zee en de enthousiaste Chilenen. Grappig is dat er hier heel veel zaakjes zijn die empanadas verkopen, heel bijzonder omdat ze ter plekke vers voor je worden gemaakt en jezelf de vulling mag samenstellen...het worden zo een soort mini- calzones.
Vandaag donderdag 7-2 gaan we naar Punta Los Lobos, HET surfstrand van Chile waar jaarlijks internationale surfwedstrijden worden gehouden, we zijn benieuwd. De begeleidende foto's zijn geplaatst en spreken voor zich.
Volgende blog zal vanuit Santiago komen waar we manana (morgen) naar toe gaan, zo nu snel de bikini aan en naar het strand.......

1. Jeroen:
    9 februari 2013
    Wat is het een kleurrijkland en ja dat strand..........daar verlangen wij ook naar, maar helaas hier nog steeds sneeuw. Geniet ervan!
  2. Jeroen:
    9 februari 2013
    Wat een gaaf verhaal weer zeg! Chile ontpopt zich volgens ons echt als de topper van jullie reis! X Ilona & Jeroen