De laatste dagen van onze onvergetelijke trip door Zuid-Amerika

17 april 2013 - Lima, Peru

Vrijdag 12 april zijn we op de bus gestapt naar Chimbote voor onze een na laatste etappe. Tijdens onze busreis hebben we besloten niet door te reizen naar Tortugas maar een paar dagen in Chimbote te blijven en van daaruit o.a. trips te maken naar Tortugas, achteraf een prima besluit.
Chimbote is eigenlijk best een leuke levendige havenstad, snel een hotel gevonden aan het water tegen het centrum aan.
Ondanks dat je de hele dag in de bus zit ben je toch doodmoe, dus snel wat gegeten en gaan slapen.
De volgende dag een voettocht gemaakt naar Nuevo Chimbote, een nieuwe stad die een tiental kilometers verder is opgezet, zeg maar het Zoetermeer van Chimbote. Uiteindelijk geëindigd in een vreselijke mall, maar wel met een Starbucks, dat maakt de dag sowieso weer goed. Terug aangekomen in Chimbote ( na een wandeling van zeker 20 km) een super leuk restaurantje gevonden, gerund door 3 generaties, waarbij vooral opa de show stal. Daar een menu del dia genomen, leuk gekletst met de eigenaresse, nog even gewinkeld ( heel bijzonder was een hele markthal vol kleermakers, stoffen en fournituren, prachtig vakmanschap) en voldaan naar het het hotel gegaan. S'avonds nog even de stad in en s'avonds lekker gekaart in onze hotelkamer.
Zondag dan naar Tortugas, een vissersdorpje 50 km verderop waar oorspronkelijk 3dagen heen zouden gaan. Met de collectivo (busjes waar ze heel veel mensen in stouwen) er heen. Daar aangekomen dachten we in eerste instantie aan een spookstad, niemand te bekennen. Oh wat waren we blij dat we uiteindelijk voor Chimbote hadden gekozen. Toch nog 4 uur volgehouden, hele dorpje langs de zee doorgewandeld, genoten van de zon, maar niet van het "liggen aan het strand"- idee want dat kon daar niet en zowaar uiteindelijk nog een paar mensen gezien. Ach, we vonden het toch wel een leuk stadje maar niet voor langer dan 4 uur.
Collectivo teruggenomen, stonden eerst een tijd aan de snelweg midden in de woestijn te wachten, bizarre onwerkelijke gewaarwording en er bleken nog meer mensen in deze collectivo te kunnen, en ons in een ander deel van Nuevo Chimbote laten afzetten. Superdruk familierestaurant met typische Peruaanse gerechten gevonden en een gigantische nieuwe kerk met een prachtige inrichting, zie foto's en geconcludeerd dat het toch wel een leuke bijzondere dag was geworden.Thuis (hotel) ons klaar gemaakt (koffers inpakken) voor de laatste etappe, terug naar Lima we verheugen ons erop.
Maandag met de bus naar Lima, een reis van ongeveer 6 1/2 uur, dus na 9 uur aangekomen in Lima. Wel een leuke trip door vele typische woestijndorpen. Lima voelde als thuiskomen, snel naar ons al geboekte hostel, opfrissen en de stad in, heerlijk. Direct naar Kennedy Parque om de katten gedag te zeggen.
Vandaag (dinsdag) naar de wijk Barranca gegaan en wederom genoten van de prachtige gebouwen, mooie straten en allerlei ander onverwachts moois en uiteindelijk toch ook nog even naar het strand. De mist boven zee trok zelfs even weg en de zon liet zich zien, kortom een heerlijke chilldag, en vanavond zijn we nog naar de film (Richard Gere en Susan Sarandon) Arbitrage geweest, een gaat wel film. Daarna nog gegeten bij La Lucho, een heel bijzondere sandwichtent, het leuke was dat de "regeljongen/gastheer, Orlando" ons nog kende en gelijk de beste plaatsen regelde.
Morgen onze laatste dag, gaan we winkelen, lekker eten en drinken, van de zon genieten en ons opmaken voor de thuisreis- eindelijk de laatste keer de koffers inpakken, echt alle kleding in onze koffers willen we de komende periode echt niet meer aan- donderdag 10.00 uur vliegen we naar Madrid en van daaruit naar Amsterdam waar we vrijdagochtend aankomen. We verlangen weer naar Nederland, maar oh wat hebben we genoten van dit avontuur.